Har mine radiator ventiler forudindstilling mulighed? GixxerPilot 33 8700 15-09-2024 19:42 Jeg døjer med dårlig afkøling til fjernvarmen værket og tror det har noget at gøre med gennemstrømningen af radiatoren. Har disse ventiler mulighed for justering eller skal de skiftes og det her en Danfoss model? 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
GodeVen 4328 5220 16-09-2024 10:18 Det kan helt sikkert løses uden nyt udstyr, hvis du indstiller dine termostater rigtigt. Hvis det er en gammel Danfoss returtermostat, må den fx aldrig komme over 2,5https://www.bauhaus.dk/danfoss-returlobstermostat-fjvrHvis det er en anden type, prøv at vise et billede eller send et link til en tilsvarende på nettet. Du skal også kigge på indstillingen af dit varme vand. Jeg går ud fra at du har direkte fjernvarme.
Søren O 7963 7000 16-09-2024 13:04 Der er helt almindelige radiatorventiler du har, og altså ikke returventiler. Det enkleste vil være at udskifte dine nuværende ventiler med den nye model med forindstilling.Prøv at føle på dine returrør ved radiatorerne om de føles kolde. De skal helst have omtrent samme temperatur i returløbet. En enkelt radiator, der er skruet for højt op, kan ødelægge hele din afkøling, så det er vigtigt at du får tjekket alle radiatorer. Søren O
GixxerPilot Trådstarter 33 8700 16-09-2024 13:31 Jeg har ikke direkte fjernvarme. Mine termostater er smart typen men det går nu op for mig at de nok ikke er ret kompatible med retur ventiler da jeg ikke kan begrænse mængden af vand der går gennem radiatoren. Spørgsmålet er så om det er bedst at skifte tilbage til fjvr termostater eller om jeg skal skifte ventilen og beholde mine smart termostater.
GodeVen 4328 5220 16-09-2024 14:24 Du er helt sikkert ikke den første der anskaffer sig smart-ventiler og derefter har fået en højere varmeregning. De regulerer blindt, hvor man ved en almindelig regulering, ikke drejer, hvis radiatoren allerede er for varm. Du må ikke måle temperaturen helt nede ved gulvet. Du skal mindst 70 cm op og bedre omkring 140 cm. Jeg vil anbefale dig, at montere de gamle termostater igen, da de er egnet til opgaven. Hvis du har indirekte fjernvarme og for ringe nedkøling, skal du nok starte med at justere din sløjfe temperatur ned og tjekke at cirkulationspumpen kører som den skal. Annonce
Søren O 7963 7000 16-09-2024 14:44 Det helt afgørende er at du får styr på returtemperaturen fra dine radiatorer. Ved at benytte radiatorventiler med forindstilling kan du sikre dig at der ikke kommer mere vand gennem radiatoren end den kan nå at afkøle.Gammeldags returventiler sikrer at returtemperatur er tilpas lav, men regulerer ikke på rumtemperaturen. Den mest sikre løsning er at have termostatventiler på både fremløb og retur. En fremløbstermostat med forindstilling et et rigtigt godt alternativ til den sidste løsning. Søren O