Indstilling af Danfoss RA-N ventiler

Hej Alle.

Jeg har et Vaillant ecotec plus fyr med vejrkompensering hvor der er forbundet et 2 strengs radiatoranlæg. Jeg har efter lidt googlen og søgen fundet forskellige svar omkring indstilling af Danfoss ventiler med forindstilling.

Alle mine RA-N ventiler står på “N” i forindstilling. Når jeg bruger Danfoss beregneren skulle de stå på 1,5-2.

Jeg kan så se folk både skriver de skal stå på 7/N og andre at de skal stå efter beregneren.

Der sidder Danfoss Eco 2 termostater på alle radiatorer. Mine termostater står fuldt åbne i det mest krævene rum, hvor jeg så regulere ned på de mindre rum/værelser.

Nogle som kan gøre mig klogere ?

Mvh Emil.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal blot indstille efter Danfoss beregneren. Kommer der til at mangle varme i et rum kan du “trimme” indstillingen.

Søren O
Kan forstå man skal have en passende afkøling henover radiatoren. Er det korrekt forstået at hvis jeg har en høj returtemperatur skal jeg justere forindstillinen (flowet) ned og omvendt hvis jeg har en stor afkøling skal flowet op?

Er jeg forkert på den?
Ja, du skal justere ventilerne så du får en lav returtemperatur på radiatoren. Hvis dine radiatorer er korrekt dimensionerede, vil du få nogenlunde ens (og lav) returtemperatur på alle dine radiatorer.
En korrekt indstilling betyder også at radiatoren ikke bare buldrer løs, hvid du f.eks. Har et åbentstående vindue.
Når du har dit eget fyr, så betyder en lidt højere returtemperatur ikke det store. Det betyder meget mere ved varmepumper og fjernvarmeanlæg.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis