clara toilet løber (stadig)

Halløjsa  kære Forum. Det er ni år siden, at jeg forgæves henvendte mig her for et løbende CLARA toilet, som efterhånden ikke vil være kendt af mange. Jeg fik en vvs-mand til at se på det for 9 år siden, han mente ikke der var noget galt. Nu løber det kraftigt, jeg har lukket for vandet til det.  De sidste par måneder har der været et ekstraforbrug på over 1 kubikmeter pr måned ----jeg kunne se bølgeskvulp i det! 
derfor må jeg nu enten lave det, eller købe et nyt. Det er måske tiltrængt. Jeg har heldigvis et gæstetoilet på 1 sal, som er et ifö , som jeg selv har tætnet for 10 år siden. Det var lidt nemmere at gå til. Det her CLARA må være noget ældgammelt bras, jeg har vist det indvendige på fotos. Er det den lille sorte i bunden eller den store hvide jeg skal have fat i? er der nogen der kender denne her type wc? er det bedre at købe et nyt? ps: jeg er ikke den fingernemme type, hvilket måske fremgår af mit brugernavn....NB da jeg skulle vælge kategori fandt jeg ikke VVS. Men da toilettet er hvidt, og samtidig meget hårdt (udvendig), valgte jeg hårde hvidevarer, det forekom mig logisk. jeg flytter det gerne til rette sted på anmodning. mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt lavpraktisk kan der være 2 ting, - enten lukker tilløbs ventilen ikke tæt og vandet løber ud af overløbsrøret.
Eller - bundventilen lukker ikke tæt i ventil sædet, ny gummipakning og afrensning af anlægsfladen.
Start med en grundig afkalkning af cisterne og indmad.

Et toilet der løber kraftigt, bruger langt over 1 m3 pr. måned. Tror ikke din vandmåler virker optimalt, men så går det jo ikke så galt for dig.
Hvis du kan se bevægelser på vandoverfladen i dit toilet, bruger det typisk 6-8 ltr. vand i timen. Det bliver til ca. 5 m3 pr. måned. Ved en vandpris på kr. 60,- / minkl. kloakbidrag), bliver det til kr. 3.600,- årligt, så du skal ikke ofre ret meget på dit gamle toilet - et nyt tjener sig ret hurtigt ind. Et nyere toilet bruger også mindre vand end et gammelt.

Søren O
Ja, den tager jeg til mig. Jeg har heldigvis lukket for vandet. Nu skal jeg tænke meget alvorligt over følgende: Da der ikke er nogen med forstand på gamle CLARA  toiletter her på forum, eller andetsteds for den sags skyld, så må jeg overveje et nyt toilet. Er der nogen der kan svare: Er det en lav-det-selv opgave eller skal der en bliktud til? jeg ved hvordan jeg skal lukke for vandet i brønden, men det forekommer som en større opgave. Selv når jeg forsøger at tage problemerne som Pipi: "det som jeg ikke har gjort før, det kan jeg godt finde ud af" - så er der en vis tvivl, da jeg ikke har Pipi's kræfter.  råd efterlyses.
Nåe man ser på det første billede, ser det ud til at de to knapper til valg af skyl ikke kommer op på plads igen. det kunne være grunden til at toilettet løber, så du skal have fat i det der stort og lille skyl.

fase
Et langskud:
Jeg havde et WC, som løb (en smule), og jeg prøvede at pille ved og justere forskellige ting, men intet virkede.
Til sidst afkalkede jeg cisternen, og det løste problemet fuldstændig. Kalk kan jo godt forhindre mekanikken i at lukke tæt og gå korrekt "i hak".
Annonce
hej igen - ja, nu lukkes denne sag forhåbentlig. Oluf, du er manden i skysovs. Men nu gør jeg det hele færdig:
jeg ledte efter CLARA toilettter på nettet,  men fandt kun mine egne indlæg  Pinligt. . så kiggede jeg på mit system, og bemærkede at der stod VITRA på skylleknappen  . Så brugte jeg et par dage på at finde VITRA firmaet i Tyrkiet, af alle steder i verden-  de producerer vvs artikler . så brugte jeg et par dage mere og fandt endelig et engelsk firma, hvis navn jeg heldigvis har glemt nu, som procucerer toiltetter med videre, og de har haft en model der hedder CLARA. Den kunne jeg kende på fotos som mit toilet. BINGO. Det stod til udskiftning, men så tænkte jeg: der kom jo et forslag ind om at afkalke. jeg købte hos SILVAN citronsyre samt Borups kraftigste afkalker og renser, formedelst DKK 160,- (CIRKA). Jeg hældte halvdelen af det ned i cisternen, og hældte regnvand fra tønden ned, og lod det stå et par dage. FAKTA: det er stort set holdt op med at løbe, eller, såfemt det stadig løber , så er det minimalt og til at negligere . jeg har et normalt vandforbrug igen , selv om der er åbnet for hanen til toilettet. Manden i skysovs er Oluf, som præsterede et langskud a la "John Faxe i 1992. Tak for denne gang, kære Forum, og til "Clara" toiletterne: "piss off" (sorry for my language)
Fornemt - nu ville jeg nok lige check gummiringen/pakninger der ligger blottet i cisternen, syre og gummi er ikke den bedste kombination. Et silikone bad til gummi pakninger kan gøre underværker... 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis