Loftpanel (dykker eller skruer ?)

Nyt loft skal op i forbindelse med køkken udskiftning. Der er valgt loftpanel for det er i samme stil som resten af huset. Panelerne er 300 x 1220 x 11mm  Og der er selvfølgelig en fals så de kan skubbes pænt sammen. 

Men hvis man vælger dykker, hvad anbefales så af str? Overvejer at købe en dykker/stifpistol.  Men en stifpistol (på alm 220v går typisk kun på til ca 20mm stift) og de fleste dykekr pistol bruger trykluft. 
Og jeg har ikke en kompresser for at sætte et loft på på ca 10-12 m2    
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vel sømme, så sømmene er skjult ?
Og er pladerne spånplade eller lignende, holder "pistol" dykkere begrænset, og stifter er endnu tyndere og holder dårligere.
Jeg ville bruge klammer i stedet for..
Jeg har en Tjep klammepistol, (til trykluft) den bruger klammer der er 6 mm brede, de holder supergodt, jeg købte en kasse rustfri klammer, så kan de også bruges udendørs.

Men vil du ikke ud at leje en klammepistol og kompressor, så kan du også bruge håndsøm/dykkere, af den firkantede type de holder ret godt, de skal så lige have det sidst nøk med en dorn/dyknagle.

Vi prøver igen, i morgen --
De 10 - 12 m2 sømmen du op med en hammer og dykkere. Dykkerne behøver ikke være længere end at de går gennem de panelet sømmes op i. Du skriver, at der er en fals i panelerne. Det er så nok med fer og not. Hvis det er sådan, sømmer du skråt op gennem feren, så dykkeren bliver skjult af det næste panels not.

fase
Hvis jeg ikke havde værktøjet i forvejen, ville jeg helt sikkert også sømme de 30 loftspaneler med hånden som Fabrin foreslår.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 15-09-2024 09:35:05

Hvis jeg ikke havde værktøjet i forvejen, ville jeg helt sikkert også sømme de 30 loftspaneler med hånden som Fabrin foreslår.

Hmm, nu var der ellers lige muligheden for at købe mere værktøj ;-)  men ja.  Kan godt se fornuften i at bruge alm hammer 

Der sømmes op i feren tæt på hvor bræt har fuldt tykkelse. Når det er dykket så ses det stort set ikke. 
Jeg mener ikke man kan dække søm med det næste bræt. Kant på not er lige lange øverts og nederst så søm kommer let i karambolage med næste bræt hvis man forsøger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis