Hvordan virker fjernføler?

Jeg har overtaget hus hvor der på badeværelset til gulvvarmen sidder hvad der ligner en gammel model af den afbillede termostat.

Hvordan virker sådan en? Når jeg skruer den af væggen går der bare et langt stykke tynd ståltråd ind gennem et hul i væggen. Er det meningen at tråden skal blive strammere/løsere når der drejes på termostaten og den dermed regulerer på en eller anden ventil et sted bag væggen?  Grunden til jer spørger er at jeg er i tvivl om gulvvarmen virker, og er usikker på om det har noget med den termostat at gøre. Jeg kan hvert fald ikke se der sker noget med tråden når jeg drejer på termostaten.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Termostaten regulerer en ventil som sidder for enden af dit kappilarrør (ståltråden er hul, så det er et tyndt rør).

Søren O
Søren O skrev den 14-09-2024 22:11:24

Termostaten regulerer en ventil som sidder for enden af dit kappilarrør (ståltråden er hul, så det er et tyndt rør).

Tak for svar. Løber der noget væske indeni så? Og vil det kunne være defekt bare ved at det tynde rør har et kraftigt bøj/knæk?

"Tråden" er ikke en tråd, men et meget tyndt kobberrør. I systemet er der så en væske som udvider sig / trækker sig sammen afhængig af temperatur. Det påvirker så hydraulisk op i termostaten hvor du med håndtaget strammer / løsner en fjeder.
Delen med håndtag sidder direkte på ventilen og der trykkes ind på en lille tynd aksel når der skal lukkes. 
Der er flere ting der skal prøves. 
Det er ofte den lille tynde aksel inde på selve ventilen som sidder fast. Hvis du kan skubbe den nogle millimeter ind så skal den komme ud uden forsinkelse. Er det ikke tilfældet så kan man smøre den med hanefedt eventuel skrue den yderste lille møtrik af og så motionere den.
Så kan kobberøret være knækket eller utæt så væsken er sluppet ud. Det kan kun klares ved at købe en ny. 
endelig kan det være at der ikke er gang i cirkulations pumpe, luft i systemet eller sådan noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis