Solceller, estimering og projektering

Hej LDS,

Vi har i øjeblikket et EL forbrug på 2000 kWh. Og er i gang med en række projekter som påvirker vores EL forbrug på kort og lang sigt.

Kort:
- Installation af en luft-luft varmepumpe + ~500 kWh
- Opsætning af el radiatorer som ekstra opvarmning hvor luft-luft ikke kan nå i mens vi afventer at blive koblet på fjernvarmen. + ~2-300 kWh

Lang:
- Køb af elbil + ~4000 kWh
- Installation af et Genvex anlæg + ~400 kWh

Altså forventer jeg at vores forbrug kommer til at være omkring 3000 kWh nu her og 6400 kWh på længere sigt. Derfor har vi tænkt lidt på om solceller kan være en rentabel løsning.

Har fundet dette anlæg [1] til 6kWh som jeg tror ville koste omkring 30.000 kr at indkøbe og installere (Antaget at vi selv opsætter solceller på et fladt garage tag og elektriker til at trække ledninger)

Antaget at EL prisen pr kWh er 3 kr og vi benytter strømmen når solen skinner så vidt muligt, at vi ville tjene anlægget hjem på 1½-3 år? Det virker for os helt absurd hurtigt selv hvis vi sagde 3-4 år.

Er det en god ide selv at lave noget af dette eller bedre at hyre nogle til opgaven?

[1] https://mikma.dk/shop/solcelleanlaeg/komplet-606-kwp-solplanet-solcelleanlaeg-til-alle-tagtyper/
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
TThomsen skrev den 14-09-2024 16:27:08

Hej LDS,

Vi har i øjeblikket et EL forbrug på 2000 kWh. Og er i gang med en række projekter som påvirker vores EL forbrug på kort og lang sigt.

Kort:
- Opsætning af el radiatorer som ekstra opvarmning hvor luft-luft ikke kan nå i mens vi afventer at blive koblet på fjernvarmen. + ~2-300 kWh

Lang:

Altså forventer jeg at vores forbrug kommer til at være omkring 3000 kWh nu her og 6400 kWh på længere sigt. Derfor har vi tænkt lidt på om solceller kan være en rentabel løsning.

Har fundet dette anlæg [1] til 6kWh som jeg tror ville koste omkring 30.000 kr at indkøbe og installere (Antaget at vi selv opsætter solceller på et fladt garage tag og elektriker til at trække ledninger)

Antaget at EL prisen pr kWh er 3 kr og vi benytter strømmen når solen skinner så vidt muligt, at vi ville tjene anlægget hjem på 1½-3 år? Det virker for os helt absurd hurtigt selv hvis vi sagde 3-4 år.

Er det en god ide selv at lave noget af dette eller bedre at hyre nogle til opgaven?

[1] https://mikma.dk/shop/solcelleanlaeg/komplet-606-kwp-solplanet-solcelleanlaeg-til-alle-tagtyper/

Elitag er gds stedet, mener jeg. 

Men din kWh pris er helt absurd. Den er - ex tarif mv - nærmere 0 end 3 kr, når ellers solen skinner i Danmark / Nordeuropa. På diverse solcelle sites er der nærmest én evindelig tråd om, hvordan man undgår at betale for at afsætte egen strøm. Plus brok over den meget lave aftegning, hvilket igen indikerer meget lav pris.

Hvis prisen var 3 kr kWh, var hele Jylland en stor solcelle og alle svinefarme pist væk 
HrT skrev den 14-09-2024 16:35:51

TThomsen skrev den 14-09-2024 16:27:08

Hej LDS,

Kort:

Lang:

Elitag er gds stedet, mener jeg. 

Men din kWh pris er helt absurd. Den er - ex tarif mv - nærmere 0 end 3 kr, når ellers solen skinner i Danmark / Nordeuropa. På diverse solcelle sites er der nærmest én evindelig tråd om, hvordan man undgår at betale for at afsætte egen strøm. Plus brok over den meget lave aftegning, hvilket igen indikerer meget lav pris.

Hvis prisen var 3 kr kWh, var hele Jylland en stor solcelle og alle svinefarme pist væk 

Har godt læst at der ikke er den store gevinst i at sælge strøm tilbage til EL nettet.

Med de 3 kr pr kWh, mente jeg ikke salg af strøm men sparet køb og transport af strøm fra EL nettet, er jeg helt galt på den med sådan en antagelse?

I dag med den måde elmarkedet er skruet sammen så ligger en typisk tilbagebetalingstid på 10 år +/-
Stil dig selv dette spørgsmål.
På hvilke tidspunkter bruger jeg strøm?
I hvilken periode producere solceller strøm?

Varmepumpen bruger mest strøm i vinterperioden om natten hvor der ikke bliver lavet noget strøm.
Du oplader en evt. elbil om natten., hvor der heller ikke bliver lavet strøm.

Du skal lige tage et par ting med i din udregning. Varmepumpe og el-radiator har du kun brug for når solcellerne ikke giver strøm.

Om sommeren i dagtimerne er elprisen sjældent over 1 kr plus afgifter, og ofte under 25 øre. Priser på 3 kr med afgifter findes kun på tidspunkter, hvor solen ikke giver energi.

Du betaler ikke afgifter på el til opladning af bil, hvis du har en aftale med dit elselskab. Hvis du har registret opvarmning med varmepumpe, skal du kun betale afgift af den første el du bruger. Hvis du har solceller, bliver dine muligheder for afgift-fritagelse ringere.

I år har elprisen været negativ (uden afgifter) i 516 timer i årets først 8 måneder. Det er typisk når solen er fremme. Det er i gennemsnit 2-3 timer om dagen

Jeg tror aldrig at et solcelle-anlæg kan tjene sig selv ind med de regler der gælder for tiden.
Jeg har for sjov beregnet på mit forbrug af strøm vs solskinstimer vs dag/måneder/tidspunkter. Altså teoretiske solskinstimer på den tagflade, hvor solceller kan placeres (syd).

Teoretisk kan jeg dække 45% af mit forbrug i august måned. Ingen andre måneder når i nærheden af august. Og det er i det tidsrum, hvor strømmen i forvejen er billigst/gratis ex afgifterne. Med et batteri ser det helt anderledes ud, men de koster jo også noget pr afladning (omkring 33 øre).

Jeg er kommet frem til, at medmindre jeg kan omlægge mit sommerforbrug til at følge solen, kan det slet ikke betale sig. Investeringer er 8-10 år om at blive tjent hjem og politikernes stillingtagen til solceller er umulig at forudse så langt ude i fremtiden.

Rent økonomisk ville samme beløb placeret i c25 indekset bedre kunne betale sig.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis