Løn, topskat, føær AM og efetr AM

Kan ikke liuge finde andre forum så prøver her.

På min og mange andres lønseddel er de typisk delt op således:

Månedsløn
- div. som f.eks. egen pension, fri tlf, gruppeliv + div. andre beløb trukket via lønseddel før skatte beregning.

Det giver så et beløb, som må være før AM. Hedder det AM indkomst eller Før AM indkomst eller bare begge dele?
Så trækkes der 8% AM og jeg har et beløb efter AM bidrag
Så trækkes ens fradrag
Nu har jeg så hvad?  A-indkomst?

Skatte % trækkes så af det beløb.

Er det korrekt?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
koden skrev den 14-09-2024 10:26:12

Kan ikke liuge finde andre forum så prøver her.

På min og mange andres lønseddel er de typisk delt op således:

Månedsløn
- div. som f.eks. egen pension, fri tlf, gruppeliv + div. andre beløb trukket via lønseddel før skatte beregning.

Det giver så et beløb, som må være før AM. Hedder det AM indkomst eller Før AM indkomst eller bare begge dele?
Så trækkes der 8% AM og jeg har et beløb efter AM bidrag
Så trækkes ens fradrag
Nu har jeg så hvad?  A-indkomst?

Skatte % trækkes så af det beløb.

Er det korrekt?

Først får du bruttoløn - en del af denne kan være en arbejdsgivers pensionsbidrag. Så fratrækkes de ting du nævner. Så betales AM-bidrag. Så fratrækkes fradraget. TIl sidst betaler du din trækprocent og får din nettoløn.

A-inkomst er blot navnet på din primære indtægt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Supplement:
Nogen har også andre indtægter som så kaldes B indtægt. Her betales så skat af hele beløbet altså uden fradrag. Denne har man jo brugt på sin A indkomst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kender B indtægt.
Men det var ikke så meget det jeg var i tvivl om.

Bruttoløn.... Den havde jeg ikke hørt før.
Men det giver mening at der er en der indeholder pension betalt af arbejdsgiver.

På min lønseddel er arbejdsgiverbetalt pension holdt helt uden for resten af lønseddel, ligesom feriepenge der bliver sat på feriekonto (ja jeg har valgt det i stedet for ferie med løn, da jeg har meget overarbejde).

Grunden til jeg begyndte at kigge på det her, var fordi at jeg ville prøve at finde ud af hvornår jeg rammer topskat grænsen.
På min lønseddel ender jeg med følgende felt efter min grundløn øverst og egen pension trukket samt div. forsikringer og goder trukket før skat.

Arbejdsmarkedsbidrag AM: Hedder feltet og herfra trækkes 8% AM bidrag.
Såvidt jeg har forstået er det dette beløb minus de 8% der er det man kalder LØN efter AM bidrag.
Tag det beløb hver måned i 12 mdr. og læg sammen.
Kommer det over topskattegrænsen betaler man 15% ekstra skat af det beløb der ligger over.

Korrekt?

Men jeg tager lige fat i løn firma mandag, da jeg længe har syntes der mangler nogle mellemregninger på lønseddel, så den er nemmere at forstå.
Du tager alt for mange ting med i dit forsøg på at nå frem til topskattegrænsen.
Reglen for topskat er:
2024
Du skal betale topskat af den del af din personlige indkomst, der overstiger 588.900 kr. (640.108 kr. før am-bidrag) i 2024.Eventuel positiv nettokapitalindkomst over 50.500 kr. regnes med i grundlaget for topskatten.Det er ikke muligt at overføre en uudnyttet del af bundfradraget på de 588.900 kr. til en eventuel ægtefælle. Derimod kan der godt overføres en uudnyttet del af bundfradraget på de 50.500 kr.

Kurt B. Andersen
Ja jeg roder rundt i det.
Personlig indkomst er det der er tilbage efter AM bidrag.
Det er det beløb der trækkes 15% af.

det kan jeg se på min årsopgørelse.

På min lønseddel er det bare svært at finde "personlig indkomst".
Men det afklarer jeg med mit løn firma.

Positiv nettokapitalindkomst tror jeg ikke jeg har haft nogensinde, så den glememr jeg.

Annonce
Har du penge i banken, så det jo altid bortset fra de sidste få år altid givet lidt i renter. Det er positiv kapital indkomst. 

ev elmand skrev den 16-09-2024 22:48:00

Har du penge i banken, så det jo altid bortset fra de sidste få år altid givet lidt i renter. Det er positiv kapital indkomst. 

Jo men som de fleste andre har jeg store renteudgifter, så det bliver svært at komme i positiv uanset hvad jeg måtte have stående :-)

De skrives i hver sin kolonne på skatte opgørelse. 
Positiv og Negativ kapital indkomst. 

jeg mener da de ophæver hinanden og dermed er det for de fleste svært at få en positiv

Sådan ser min årsopgørelse ud:

Kapitalindkomst Renteind. pengeinst., obl. og pantebreve mm. 31            2. 216 
Renteudgifter til realkreditinstitut 41                                                         -11. 717 
Renteudgifter pengeinstitut 42                                                                  -14. 661 
Samlet Kapitalindkomst                                                                                         -24. 162
Du viser jo selv svaret. Du har positiv kapitalindkomst på 2.216 kr. 
Det er det jeg mener kommer på din indkomst, sammen med anden indkomst, når vi snakker topskat. 
De andre renter udgifter kan så delvis trækkes fra, efter regler som jeg ikke kender 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis