Eltilslutning på ny ovn kontra gammel ovn

Hej. Vores ovn er gået i stykker, så vi skal have en ny. Vi har boet i huset i 10 år og ovnen er sat op af den tidligere ejer, så jeg ved ikke præcis hvor gammel ovnen var, men ihvertfald over 10 år gammel jo :)

Mit problem/tanke er nu, at jeg kan se, at de ovne jeg kigger på, alle sammen kræver at sidde i en 16 amp gruppe. Dette har min gamle ovn dog ikke gjort, da den kun har siddet på en 13 amp gruppe, hvilket undre mig lidt og særligt efter at have dykket lidt ned i emnet.
Den gamle ovn havde en max tilslutningseffekt på 3,3 kW (fremgår på dens produktionsoplysninger). Det vil jo så sige, at den vel burde havde siddet på en 16 amp gruppe så?

Jeg tænker nu, om jeg skal til at lave hele min installation den nye ovn om, hvilket vil være ret omfattende, eller kan det gå med en ny ovn på en 13 amp gruppe, nå det nu har gået i over 10 år? Min største bekymring er, om der er noget farligt i det?

Vh. Brian og på forhånd tak for mulige besvarelser ;)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv bare at tilslutte ovnen, og se om der sker noget. En sprunget sikring er da til at overkomme.
Hos mig selv er eltilslutning til ovn/kogeplade udført med 2,5 mm2 kabel og forsynet med 10 amp. gammeldags sikringer. Jer har aldrig oplevet at en af sikringerne er sprunget. Skulle det ske kan jeg blot sætte en større sikring i.

Søren O
Normalt tilslutter man ovne på 16A gruppe evt. sammen med komfur og / eller opvaskemaskine. Det fungerer fint.
Er ovnen tilsluttet en stikkontakt som hører til en lysgruppe i lejligheden, så kan det sikkert gå, men er der samtidig kæl - frys eller kogekande så kan det blive et problem. Men har det virket med den gamle ovn så skal det nok virke igen. 
Men som Søren O skriver så er det kun et spørgsmål om sikring slår fra, og det er ​ikke farlig eller lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kiggede lige hurtigt, og det ser ud som om du kan finde ovne med en maks 3000w/13A strømforbrug. Jeg ville nok prøve at finde en der er kompatibel på papiret
Tak for svarene. På min køkkengruppe, hvor ovnen har været installeret. Er det kun køleskab som ellers er tilsluttet gruppen, af større strøm krævende ting, så det kan vel være derfor, at det sagtens kan fungere, hvis det blot er et spørgsmål om, at sikringen går og der altså ikke er noget farligt ved situationen, så tænker jeg bare at jeg giver det en chance ☺️
Jeg har automatsikringer så at skulle slå den til en gang i mellem ø, går nok. I de 10 år vi har boet i huset, har jeg kun oplevet at sikringen er gået max 5 gange i køkkenet og det har været hvis jeg har haft gang i andre store køkken ting samtidig:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis