Relæ til ladeboks

Jeg skal have trukket kabel til min nye ladeboks Zaptec Go og har aftalt med min elektriker, at jeg selv indkøber relæ sammen med kabel. Da han er gået på weekend, forsøger jeg lige her.

Zaptec Go skriver følgende:
“Zaptec Go har indbygget DC jordfejlsbeskyttelse (6mA), men kræver også AC jordfejlsbeskyttelse. Derfor skal du installere en Type A RCD (30mA) i hvert kredsløb, der forsyner en Zaptec Go."

Altså skal jeg bruge en Type A RCD 30 mA.

Er dette produkt som det skal være eller skal jeg finde noget andet hos dem?
Schneider Electric - Kombiafbryder HPFi Acti9 iC60 4P 20A 30mA C
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Schneider Electric - Kombiafbryder HPFi Acti9 iC60 4P 20A 30mA C.
Det er OK, men du skal være klar over, at du ikke må belaste med mere end 16A.

fase
S. Fabrin skrev den 13-09-2024 21:46:37

Schneider Electric - Kombiafbryder HPFi Acti9 iC60 4P 20A 30mA C.
Det er OK, men du skal være klar over, at du ikke må belaste med mere end 16A.

Ja, jeg skal kun køre 11 kW, selvom både ladeboks og installationskabel understøtter 22 kW. Jeg har de normale 25 ampere i vejen og elbil stadig kun 11 kW, så relæ skal ikke kunne klare mere.

Med 11 kW ligger vi lige under 16 ampere med tre faser, så vidt jeg kan regne.

Burde vi sætte en 16A relæ op i stedet for de 20A jeg linkede til? Den variant findes også.

Kombiafbryder HPFI, iC60, C, 4P, 16A, 30mA 6kA, klasse A

Nej du bør sætte 20 A op en 16 A vil være 100 % belastet ved 11 kw ladning derfor sætter vi altid 20 A relæer op i firmaet hvor jeg er....
Mange tak for svar. Hvad er forskellen på f.eks. den RCD jeg har linket til over 600 kr og så en RCD som denne, der er betydeligt billigere:

https://www.wattoo.dk/resi9-xp-rcd-hpfi-fejlstroemsafbryder-4p-40a-30ma-klasse-a-72mm-3322096896

Derudover, så kan jeg se, at der udover den jeg har linket til også er en anden lignende model hvor udløserkarakteristik er B i stedet for C. Vil bare sikre mig, at jeg har valgt den rigtige:

https://www.wattoo.dk/kombiafb-ic60-4p-20a-30ma-c-6ka-kl-a-3322050492

https://www.wattoo.dk/kombiafbryder-hpfi-ic60-b-4p-20a-30ma-6ka-klasse-a-3322050599
Den en er kun alm RCD (hpfi), mens det andet er både RCD og gruppeafbryder...husk på at en elbillader SKAL have sin egen RCD samt gruppe, og der må ikke være andet på denne kreds, ved at købe  et kombirelæ med begge del sparer du plads I din tavle
Udløser karaktestik for en gruppe afbryder sige noget om kortslutningstrømmen der skal til for at den udløser. de fleste bruger en c karatestik som udløser ved 5-10 x mærkestrøm mens B udløser ved 3-5  mærkestrøm, og D ved 10-20 x mærkestrøm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis