Sætninger i sokkel LukasChr 2 12-09-2024 18:53 Hej,Jeg kigger på et hus med problem i soklen og eventuelt fundamentet. Hvor nervøs behøver jeg at være? Der er en stor del af soklen i det ene hjørne som er brækket af. 2 centimeter har den skredet væk fra huset. Tak/Lukas 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
thomas7600 99 7600 14-09-2024 10:18 Hvor gammelt er huset? Det ligner at fundamentet ikke går dybt og på den måde skredet ud ? Er der højt grundvand omkring huset? I så fald kunne man måske grave et dræn ned omkring huset og fylde noget stabilgrus i for at give noget støtte. Jeg er ikke murer, men sådan ville jeg selv tænke 🙂
LukasChr Trådstarter 2 14-09-2024 11:59 Huset er fra 1870, og umiddelbart vurderer jeg det til at være et kampestensfundament som ikke er dybt nej. Uden at jeg har særligt forstand på det. Grundvandet er ikke højt på grunden hvad vi kan finde af information på nettet. Uroen er at vi behøver lave et mere omfattende grave og understøttelsesarbejde af huset, fordi soklen både har flyttet sig og en sunket. Der er minde sætningsskader på resten af huset også. Så jeg tænker selv at det er jordbundsforholdene under huset som i relativt nyere tid har skabt skaderne. Og at de derfor også fortsat er under udvikling.
Superdiy 2516 4200 14-09-2024 16:30 Det er en dels af “charmen” ved at bo i et 150 år gammelt hus med kampestenssokkel. der er altid noget at reparere.Jordbundsforholdene har naturligvis ikke ændret sig, det er bare tidens tand på et hus der ikke ser særlig velholdt ud.Kan man eller gider man ikke gå og nulre med sådan nogle småopgaver, skal man købe et væsentlig nyere hus. Selvbygger med stort S.