Organisk materiale i indervæg

Hej,
Jeg har fået at vide at det jeg har lavet på billedet hvor der er en træfod til mit gulvbjælker ikke er godt da træet ligger indenfor i væggen hvor der er fugt så der er risiko for at det rådner med tiden, skaden er jo sket nu så er der nogle måder jeg kan reparere det på ? ​Noget tjære ​?

Det er mening der skal et lag murfolie mere som kommer ​op fra gasbeton og ​helt ned ​på fundamentet, det er bare ikke lagt endnu. ​Skalmuren vil være lavet af mursten.

/john
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan du løser konstruktionsfejlen har jeg desværre ikke et godt bud på, men hvorfor har du valgt en løsning med gulvbjælker og krybekælder på et støbt fundament? 
Normalt er det vel noget der bruges i lette konstruktioner på et punktfundament.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-09-2024 09:58:49

Hvordan du løser konstruktionsfejlen har jeg desværre ikke et godt bud på, men hvorfor har du valgt en løsning med gulvbjælker og krybekælder på et støbt fundament?
Normalt er det vel noget der bruges i lette konstruktioner på et punktfundament.

Det er fordi tilbygningen støder til vores nuværende hus som har krybekælder og for at holde samme niveau har vi valgt denne løsning.

john79 skrev den 12-09-2024 10:38:02

Det er fordi tilbygningen støder til vores nuværende hus som har krybekælder og for at holde samme niveau har vi valgt denne løsning.

Ok. Jeg ville i stedet have valgt opfyldning med trykfast isolering og en let gulvopbygning med gulvspånplader ovenpå. Det kunne have kommet i samme niveau ( det kunne et betongulv også ) og samtidigt undgået opfugtning af krybekælder.

Selvbygger med stort S. 
Er der krybekælder med ventilation under huset??

Med mindre skibet er sejlet for at lave om i konstruktionen kan du ikke gøre mere end at beskytte enderne bedst muligt imod råd og svamp med noget kobber -og/eller tjærebaseret - eg kobbergrøn.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-09-2024 11:27:18

Er der krybekælder med ventilation under huset??

Med mindre skibet er sejlet for at lave om i konstruktionen kan du ikke gøre mere end at beskytte enderne bedst muligt imod råd og svamp med noget kobber -og/eller tjærebaseret - eg kobbergrøn.

/BOFH 

Ja der er krybekælder og ventilation er ved at blive udført med huller i soklen. Jeg vil nok sige at skibet er sejlet men det kommer jo an på hvad ændringen kunne være, der er ikke kommet på gulv på så bjælkerne stå frit så man kunne i princippet, skære gasbeton, løfte bjælken, montere bjælken med noget andet og så reparere væggen igen men det bliver noget stort arbejde for alle bjælkerne men hvis det er påkrævet og jeg ingen andre løsninger har ja så må jeg igang 

Annonce
Superdiy skrev den 12-09-2024 11:10:25

john79 skrev den 12-09-2024 10:38:02

Ok. Jeg ville i stedet have valgt opfyldning med trykfast isolering og en let gulvopbygning med gulvspånplader ovenpå. Det kunne have kommet i samme niveau ( det kunne et betongulv også ) og samtidigt undgået opfugtning af krybekælder.

Løbet er kørt og iøvrigt ifølge jorbundsundersøgelser så skulle jeg jo have gravet først ned 60cm til fast jord for derefter at fylde 170m3 med materiale (sandlag, isolering osv), det vil have været et kæmpe arbejde og bekostelig.  

Kan godt forstå problematikken men du bærer så også konsekvensen at du er i gang med at opføre en bygning på en funderingsmetode man har forladt og advaret imod i en del år efterhånden. 
Effektiv ventilation af krybekælder, evt med lidt luft rundt om enderne samt beskytte bjælkerne bedst muligt er nok det der er at gøre.

/BOFH 

Spørgsmålet er vel, om det er en k3’er, når huset engang skal sælges. For i så fald bliver det bekosteligt der istedet for nu.

Er det ikke bare at rive plasteret af og lave det korrekt første gang istedet for at lave det om senere hen?
HrT skrev den 13-09-2024 13:27:35

Spørgsmålet er vel, om det er en k3’er, når huset engang skal sælges. For i så fald bliver det bekosteligt der istedet for nu.

Er det ikke bare at rive plasteret af og lave det korrekt første gang istedet for at lave det om senere hen?

Sålænge der er adgang til at den kan inspiceres når rapporten engang skal udarbejdes giver det ikke i sig selv anledning til anmærkninger - kun tingenes tilstand.

Der vil muligvis blive tilføjet nogle generelle bemærkninger om typen af konstruktion - det er jo ikke fordi det er forbudt, den er bare ikke længere anbefalet pga de udfordringer og skader der historisk har været.

/BOFH

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis