Hvilket type brædder?

Kært barn har åbenbart mange navne? Jeg finder denne her type brædder med flere forskellige slags navne. De sidder oppe under udhænget ved bagdøren. De gamle brædder trængte til at blive skiftet ud. ​

Mvh Jcr1818
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hedder de: beklædningsbrædder, facadebrædder eller noget helt 3. ?

Mvh Jcr1818
Hvilken tykkelse og bredde, og er det "hvidt træ" eller er de trykimprægneret ?

Umiddelbart ligner det almindelige rustik brædder, findes både i 100 og 125 mm bredde.  lINk

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-09-2024 18:37:14

Hvilken tykkelse og bredde, og er det "hvidt træ" eller er de trykimprægneret ?

Umiddelbart ligner det almindelige rustik brædder, findes både i 100 og 125 mm bredde.  lINk

Tidligere ejer har ikke fyld hele bredden ud, men jeg holder mig inden for de eksisterende mål og accepterer det lille gap der er hele vejen langs med udhænget. Så det hul jeg vil have lappet kan gøres med et mål der hedder ca. 1,30 cm (L), ca. 15 cm (b) og 2 cm tyk. Alt er blevet nymalet med gori.

Mvh Jcr1818
Har du en skydelære/tommerstok - så du kan måle tykkelsen og bredden mere nøjagtigt ?
Det er sternbrædder. De fås med lige eller skrå grøft.
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 11-09-2024 22:12:35

Har du en skydelære/tommerstok - så du kan måle tykkelsen og bredden mere nøjagtigt ?

Ja det har jeg. Når jeg skal ud og købe brædderne måler jeg helt præcis op. Det var også kun lige navnet på brædderne jeg ønskede et hint om:)

Mvh Jcr1818
Jeg vil ikke kalde dem sternbrædder. Sternen er der hvor tagrende beslagene er på det første billede. Stern kommer af det tyske ord Stirn, der betyder pande. Det er tagets "pande".

Dem på undersiden vil jeg kalde udhængsbrædder. Det kan være mange forskellige typer brædder, udhængsbrædder bliver de først, når de er monteret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også