Imprægnering af sarte akustikpaneler

Vi har købt nogle halvdyre akustikpaneler i Olieret eg. (Se billede) 
De akustikpaneler er utrolig sarte og det er ikke muligt at rengøre. 

De er monteret i en gang, og bare min dreng ramte den med sin skoletaske, lavede en sort streg jeg ikke kan komme af med. De er formentlig ubehandlet, og derfor så sarte. 

Er der mulighed for at få en form for imprægnering som ikke ændre farven alt for meget og beskytter det mod mærker? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ændrer farven til lidt mørkere, men bivoks fungerer fint.

Selvbygger med stort S. 
Hvis de er olieret, burde de ikke være specielt sarte. Du kan give dem noget mere. Jeg kan forstille mig at akustikpaneler er vanskelige at vedligeholde. Det ser næppe godt ud hvis der kommer olie på det sorte.

Ligesom med bordplader til køkken er de kun grundolieret fra fabrikken (aka mindre end lidt). Man kommer langt ved selv at oliere dem et par gange på fladen med klar olie. Det vil både gøre dem mere hårdføre men også lette rengøring fremadrettet. Der er ingen slid på dem så det er en engangsaffære.

Den nemmeste test er ved at tørre på fladen med en våd klud, hvis træet bliver mørkere er vandet i stand til at trænge ind og træet er dermed dårligt beskyttet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Olie giver nok det pæneste resultat og vil være nemmest at påføre. Men hvis du har god tid kan du jo også lakere dem med en mat lak. Det vil være meget modstandsdygtigt overfor slid, slag og afsmitning. Lav en lille prøve først for at se om det eventuelt reagerer med grundolien ​og om du kan lide resultatet...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis