Hvordan "vender" jeg Ruko lås?

Jeg har købt en MEFA postkasse med Ruko-lås.
Den gamle postkasse var også en MEFA med Ruko lås.

Fordelen ved den gamle lås var, at den bruger samme nøgle som hoveddøren på huset.

Jeg kan sikkert godt betale en låsesmed for at omstille låsen i den nye postkasse, så den også passer med hoveddørsnøglen... Men nu har jeg jo også den gamle lås liggende fra den gamle postkasse. Og selve låsen fejler ikke noget. 

De to låse er af samme type og derfor kan den gamle lås nemt monteres i den nye postkasse.

Forskellen er imidlertid, at palen som låser sidder i den anden side på den gamle postkasse. Dvs. jeg skal "vende" låsen om. Jeg synes, at jeg har set dette blive gjort engang i et eller andet gør-det-selv program a'la Flemming Leth... Men jeg kan ikke huske hvordan det gøres og kan ikke rigtigt regne det ud...

Er der nogen af jer der ved det?

Jeg vil tro, at jeg på en måde skal løsne den sjove messing-møtrik bagpå, men har ikke lige kunnet få den op.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg husker skal den lille tap trykkes ind for at man kan fjerne omløberen (tappen ved starten af den gule pil).
Når du løsner omløberen kan hele låsen gå fra hinanden, så den runde man drejer rundt med nøglen falder ud. Hvis det sker er låsen umulig at samle igen. Så hold godt fast på det hele. Når omløberen er taget af, kan du tage låsearmen af og sætte den på i den rigtige vinkel.

Vær helt sikker på hvordan den skal drejes inden du går i gang, så der minimum håndtering med opløberen afmonteret.  
GodeVen skrev den 10-09-2024 20:18:47

Så vidt jeg husker skal den lille tap trykkes ind for at man kan fjerne omløberen (tappen ved starten af den gule pil).
Når du løsner omløberen kan hele låsen gå fra hinanden, så den runde man drejer rundt med nøglen falder ud. Hvis det sker er låsen umulig at samle igen. Så hold godt fast på det hele. Når omløberen er taget af, kan du tage låsearmen af og sætte den på i den rigtige vinkel.

Vær helt sikker på hvordan den skal drejes inden du går i gang, så der minimum håndtering med opløberen afmonteret.  

OK. Mange tak. Jeg prøver i morgen aften. 🤞

GodeVen er inde på det rigtige. Det er vigtigt, at nøglen ikke sidder i låsen, når du skiller den ad.
Her er en video, hvor du præcis kan se, hvorledes du skal gøre det.
Ruko lås adskil​​​

Kurt B. Andersen
I følge videoen skal man have et nyt kamstykke, for at dreje 90 grader. Men du kan sikkert bruge den, der fulgte med postkassen.

Hvis man tager nøglen ud, kan det nok ikke falde så let fra hinanden, som jeg beskrev.
GodeVen skrev den 10-09-2024 22:33:55

I følge videoen skal man have et nyt kamstykke, for at dreje 90 grader. Men du kan sikkert bruge den, der fulgte med postkassen.

Hvis man tager nøglen ud, kan det nok ikke falde så let fra hinanden, som jeg beskrev.

Hvad er et kamstykke?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis