Hvordan håndtere i fugtighed på denne årstid

Hej,

Hvordan holder i en relativ fugtighed på under 60% i jeres ældre bolig, på denne tid af året?. (Bor selv i hus fra 64). Den udendørs relative fugtighed har været mellem 75-100%, stort set alle dagens timer og udendørs temperatur på +20-25 grader hele sidste uge. Her vil udluftning ikke hjælpe, tværtimod vil det hæve RH over 60%.

Lukker folk vinduerne og starter affugtere og sover fint i 25+ grader?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lufter ud så temperaturen passer, og lever fint med luftfugtigheden er over 60%

Selvbygger med stort S. 
Luftfugtigheden inde vil altid være afhængig af luftfugtigheden og temperaturen ude. Den er typisk meget høj i løbet af sensommeren.

Lad være med at lave det til et mål at være under 60% relativ luftfugtighed.
Præcis er også konklusionen jeg kommer frem til. Tænker ikke en relativ fugtighed på 60 er noget problem i sig selv. Nok mere dugpunktet og kondens på kolde overfalder der skal holdes øje med.
Har du et problem med fugt? Vi har et hus fra 1958 hvor der i 1985 blev installeret et genvexanlæg med genvex i alle rum. Det fumgerer umiddelbart godt med den ventilation. Der er udsug i kælder, køkken og bad. Og indblæs i alle andre rum. Men jeg aner ikke hvad luftfugtigheden ligger på. Men jeg har ikke noget dug eller komdens i vinduerne. 

Vh.

I vores stråtækte hus fra 1850 ser max-min luftfugtighedskurverne i stuen for den seneste måned ud som vist. I går i højre side af grafen.
Vi har ikke haft gang i opvarmning endnu.
Det har ikke forårsaget problemer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Når det er næsten samme temperatur ude som inder vil de færeste huse have kolde flader der dannes kondens på.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis