At fjerne fuge

Hej alle. 

Mit hus har en træ-rem, som ligger direkte oven på mine mursten. Løsningen mod vand imellem rem og mursten er en fuge. 

Sidste år skiftede jeg en slidt fuge, men af en eller anden grund binder den ikke ind mod træet, så den skal laves om. Jeg havde tænkt, man måske bare kunne skære den af og fuge ovenpå, men læste så, at man bør fjerne det hele. 

Jeg tænker, det bliver svært at fjerne fugen helt ned mod murstenene, så hvordan gør jeg det bedst? Og er det reelt nødvendigt? 

(På det vedhæftede billede, ser fugen ikke ud til at slippe meget, fordi malingen dækker ind over)

På forhånd tak. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det ikke være bedre med en fuge der er trukket 5-10 mm. ind bag forkant rem. Selve fugen vil jeg ikke gøre mig klog på.

Søren O
@Søren O, tak for svar.

Muligvis, men jeg ved ikke, hvad du mener med 'trukket ind bag forkant rem'?
Dit billede viser en overfyldt fuge, hvor fugen når uden for din rem. Hvis din fuge slipper ved remmen, er du helt sikker på at din rem bliver opfugtet. Er fugen trukket tilbage, er der ikke moget der stopper vand på vej ned.

Søren O
Søren O skrev den 08-09-2024 17:27:31

Dit billede viser en overfyldt fuge, hvor fugen når uden for din rem. Hvis din fuge slipper ved remmen, er du helt sikker på at din rem bliver opfugtet. Er fugen trukket tilbage, er der ikke moget der stopper vand på vej ned.

Jeg tror, jeg forstår, hvad du mener. Men remmen ligger direkte ned på murstenene, så der er ikke de fleste steder ikke noget at "trække fugen tilbage" til, da man ikke kan få fugen ind under remmen. Fugen er altså ikke overfyldt, da der ikke er noget at fylde. Fugen er nødt til også at ligge op ad remmen.

Du skærer vandret ind langs mursten kant og så stort set lodret ned langs remmen. Så kan du skrabe fuge væg med en tynd mejsel, bred skruetrækker, lille spartel eller andet egnet værktøj.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også