emhætte

hej. skal have nyt køkken i samme rum som det gamle. da huset er fra 1960 er der ikke emhætte med udtrak til det fri, da det vist ikke var krav dengang. er der nogen der ved om man skal have udtræk til det fri hvis ikke det var et krav da huset blev bygget? ved godt det er et krav i BR hvis det er nybyggeri idag.problemet er at emhætte sidder ikke et sted i rummet hvor det er særlig nemt at få udtræk til det fri
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan få en  med kulfilter , de er bare ikke ret effektive og skal have nyt filter 2-3 gange om året
Kan du ikke bare lave et aftræk til det fri. Enten gennem muren eller gennem loftet.

fase
handyarbejde skrev den 07-09-2024 14:04:13

hej. skal have nyt køkken i samme rum som det gamle. da huset er fra 1960 er der ikke emhætte med udtrak til det fri, da det vist ikke var krav dengang. er der nogen der ved om man skal have udtræk til det fri hvis ikke det var et krav da huset blev bygget? ved godt det er et krav i BR hvis det er nybyggeri idag.problemet er at emhætte sidder ikke et sted i rummet hvor det er særlig nemt at få udtræk til det fri

Du skal have mekanisk aftræk til det fri, der skal opfylde nuværende lovgivning* HVIS du flytter køkkenet til en anden del af boligen og derfor skal søge byggetilladelse.

Flytter du ikke køkkenet til et andet sted i boligen, så er der ikek kraf til aftræk til det fri.

*som er ret omfattende, aftræk skal være over tagniveu hvis det er etageejendom og kræver måling mm.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 07-09-2024 21:32:24

handyarbejde skrev den 07-09-2024 14:04:13

Du skal have mekanisk aftræk til det fri, der skal opfylde nuværende lovgivning* HVIS du flytter køkkenet til en anden del af boligen og derfor skal søge byggetilladelse.

Flytter du ikke køkkenet til et andet sted i boligen, så er der ikek kraf til aftræk til det fri.

*som er ret omfattende, aftræk skal være over tagniveu hvis det er etageejendom og kræver måling mm.

da det er samme rum , er der ikke krav om udluftning , så helt lovligt uden aftræk

buller27 skrev den 07-09-2024 21:32:24

Det er et hus fra 1960, der ændres ikke i husets areal til beboelse og der ændres ikke i den øvrige konstruktion eller brandmæssige forhold.

Tror du er lidt på vildspor men kan du ikke lige finde det sted hvor det står i BR at man skal have byggetilladelse for at flytte køkkenet til et andet rum? Eller etablere en taghætte til afkast for emhætte?

https://www.bolius.dk/hvilke-projekter-kraever-en-byggetilladelse-og-hvordan-ansoeger-du-18117

"
Hvilke byggerier kræver ikke kommunens godkendelse?
Du skal ikke søge byggetilladelse, når det er:

En ombygning i et fritliggende enfamiliehus , der ikke ændrer på boligarealet.

En indvendig ombygning i et fritliggende enfamiliehus.
"
/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Kan se mit indlæg kan misforstås. Det gælder etageejendom som jeg skrev under "*"

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 08-09-2024 09:55:23

Kan se mit indlæg kan misforstås. Det gælder etageejendom som jeg skrev under "*"

da det er samme rum , gælder det stadig at du ikke skal have byggetilladelse , og du må følge reglerne for byggeåret

men vil dog anbefale at lave det med aftræk hvis det er muligt
bredker skrev den 08-09-2024 10:34:31

da det er samme rum , gælder det stadig at du ikke skal have byggetilladelse , og du må følge reglerne for byggeåret

Læs gerne mit mit første indlæg igen. Skriver netop HVIS du flytter køkkenet til en anden del af boligen.

Hvis man laver et aftræk selv om man ikke behøver - så skal aftrækket selvfølgelig følgende nuværende lovgivning (aftræk over tagniveau, beregning/måling af flow, krav til størrelsen på emhætten og måling af om eksisterende passive cirkulation i bygningen påvirkes mm.)

buller27 skrev den 08-09-2024 11:59:49

Læs gerne mit mit første indlæg igen. Skriver netop HVIS du flytter køkkenet til en anden del af boligen.

Hvis man laver et aftræk selv om man ikke behøver - så skal aftrækket selvfølgelig følgende nuværende lovgivning (aftræk over tagniveau, beregning/måling af flow, krav til størrelsen på emhætten og måling af om eksisterende passive cirkulation i bygningen påvirkes mm.)

mon ikke du lige skulle finde bogen frem fra 2 klasse og ikke lyde så klog når du kun har læst den fra 1

bredker skrev den 08-09-2024 12:04:38

buller27 skrev den 08-09-2024 11:59:49

mon ikke du lige skulle finde bogen frem fra 2 klasse og ikke lyde så klog når du kun har læst den fra 1

Der er ingen grund til personlige infantile angreb Bredker. Tænker vi alle er voksne herinde. Informerer dig jo blot om at læse mit indlæg igen, hvor det ret tydeligt står at der skal søges byggetilladelse, hvis det flyttes til en anden del af boligen.

Du kommenterer så på min efterfølgende kommentar, hvor jeg skriver at de regler jeg omtaler gælder for etageejendomme. Hvorfor du kommenterer på dette er uvist.

Så igen - ingen grund til at opføre sig sådan. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis