Isolere kældervægge og gulvvarme

Hej hej. Jeg har en lille kælder under halvdelen af huset. Kælderen er ca 45 kvm.

Kælderen skulle være isoleret. Altså gravet ud og isoleret. Dog ved jeg ikke om der er understøbt fundament.

Der skulle være lagt dræn. 

Jeg får en del fugtpletter, skimmel osv på vægge. og nu jeg gerne vil etablere et badeværelse i kælderen, tænker jeg at det kunne være fedt at isolere ydervægge.

Spørgsmål.

1: Kan jeg lave gulvvarme i kælderen?

2: jeg tænker at isolere udvendigt ved at grave ned til hvor fundament slutter og isolere kældervægge Nogen gode bud på hvordan jeg gør det bedst, og gerne billigst, men så det bliver ordentligt. Jeg graver gerne med en skovl. :)

3: hvad gør jeg omkring trappe og ind mod mur? Jeg har en fornemmelse af at det er en stor kuldebro ved dør, fundament, trappe.

Tak på forhånd :) 

Vh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige, burde du godt kunne lave gulvvarme, hvis du kan få tilstrækkelig isoleringstykkelse/U-værdi, så du ikke varmer "kinesernes føder" 

Hvad er det dybeste du skal grave?
Har selv lavet udvendig isolering, gravedybde godt 2 meter.
Som vedhæftet tegning viser brugte jeg en 21 mm krydsfinerplade som støtte af jorden.
De første ca. 1,4 meter gravede jeg i 60 cm bredde. D
Derefter placerede jeg krydsfinerpladen for at holde på jorden.
Den lille hylde stod jeg på for så at grave de sidste ca 80 cm med en smal skov, en så kald drænskove.
Isoleringen var 200 mm "flamingo-gulvisolering" inderst plastfolie og yderst 6 mm Eternitplade, afslutter med søvandsbestandig Alu-profil, fræst ind i 2. skift over fundamentet, som foto viser.
Ved lyskassen skar jeg betonen væk, for ikke at minimerer kuldebro.
Det bør du nok også gøre ved din kælderskakt.
Ved kælderdøren kan du desværre ikke få plads til meget isolering, kun ca karmtykkelsen.
Op ad trappe-siden vil jeg forslå isolering ved at fjerne noget af trappebredden.

Sig til hvis du ønsker yderlig forklaring
GSH skrev den 06-09-2024 20:03:29

Alt andet lige, burde du godt kunne lave gulvvarme, hvis du kan få tilstrækkelig isoleringstykkelse/U-værdi, så du ikke varmer "kinesernes føder" 

Hvad er det dybeste du skal grave?
Har selv lavet udvendig isolering, gravedybde godt 2 meter.
Som vedhæftet tegning viser brugte jeg en 21 mm krydsfinerplade som støtte af jorden.
De første ca. 1,4 meter gravede jeg i 60 cm bredde. D
Derefter placerede jeg krydsfinerpladen for at holde på jorden.
Den lille hylde stod jeg på for så at grave de sidste ca 80 cm med en smal skov, en så kald drænskove.
Isoleringen var 200 mm "flamingo-gulvisolering" inderst plastfolie og yderst 6 mm Eternitplade, afslutter med søvandsbestandig Alu-profil, fræst ind i 2. skift over fundamentet, som foto viser.
Ved lyskassen skar jeg betonen væk, for ikke at minimerer kuldebro.
Det bør du nok også gøre ved din kælderskakt.
Ved kælderdøren kan du desværre ikke få plads til meget isolering, kun ca karmtykkelsen.
Op ad trappe-siden vil jeg forslå isolering ved at fjerne noget af trappebredden.

Sig til hvis du ønsker yderlig forklaring

Mange tak for svaret. 

Ser jeg rigtigt at din isolering stikker op over fliserne?

Jeg har kun ca 1,4 meter jeg skal ha gravet ned.

Kan man grave det hele ud på en gang eller tager man det i bidder? Kan huset i teorien brase sammen, eller er det kun når man understøtter fundament?

Vh.

Ja, korrekt isoleringen går op over fliserne.
Alu-profiler ( vedhæftet pdf fil) er "fræst" ind i 2. murstensskift over soklen, for at mindske kulde broen.

Din isolering ved kælderdørens karm, vil det være en fordel at bruge Kingspan Isolering, pga. den lave U-værdi.
Efterfølgende har jeg malet Eternit pladerne med Dyrup sokkel maling.

Det burde ikke være noget problem at grave det hele ud, dog hold dig 10-15 cm over underkant af soklen.
Etapevis, pr. 2-3 m, kan du gå ned til ca. 5 cm over underkant af soklen.
Dog med forbehold for jordens beskaffenheds, såfremt det er meget "løs" undergrund.
GSH skrev den 07-09-2024 10:11:04

Ja, korrekt isoleringen går op over fliserne.
Alu-profiler ( vedhæftet pdf fil) er "fræst" ind i 2. murstensskift over soklen, for at mindske kulde broen.

Din isolering ved kælderdørens karm, vil det være en fordel at bruge Kingspan Isolering, pga. den lave U-værdi.
Efterfølgende har jeg malet Eternit pladerne med Dyrup sokkel maling.

Det burde ikke være noget problem at grave det hele ud, dog hold dig 10-15 cm over underkant af soklen.
Etapevis, pr. 2-3 m, kan du gå ned til ca. 5 cm over underkant af soklen.
Dog med forbehold for jordens beskaffenheds, såfremt det er meget "løs" undergrund.

Super. Tak. Har du fjernet noget af din trappe og gravet ned bagved for at isolere? 

Vh.

Ja noget af trappen blev fjernet, det var forholdsvis let, da trappen består af knækfliser og 40x40 cm alm fliser.
Under fliserne ud for vinduer går isoleringen ca. 130 cm ned.
Øverst oppe  godt 2 m ned, hvor krydsfinerpladen blev brugt, for at holde på jorden.
Hvis jeg ikke havde haft/brugt krydsfinerpladen skulle der være gravet væsentlig mere op, hvor der ikke var plads til den opgravede jord.
Annonce
Det mest spændende er hvordan din sokkel ser ud under jorden. Om den er jævn/glat eller om det er rocky mountains på højkant. Lad os se et par fotos når du når så langt.
lds123 skrev den 07-09-2024 16:54:24

Det mest spændende er hvordan din sokkel ser ud under jorden. Om den er jævn/glat eller om det er rocky mountains på højkant. Lad os se et par fotos når du når så langt.

Ja det er jeg også spændt på. :) hvis den nu er rocky mountains, går man så bare i krig med vinkelsliber og diamantskive?? 

Vh.

I så fald ydersiden af grunden er a la rocky mountains forudsætter det at grunden er støbt uden forskalling på ydersiden.
De værste "bjergtoppe" er så til at fjerne med diamantskive eller diamant kop, samt de værste "dale" kan så fyldes ud med beton (cement -grus) a la 1:4.
Ydersiden behøves ikke at være lige så plan som din pudset grund ved kælderdøren.
Nu så jeg lige en video hvor de presser / vibrerer nogle plader ind i væg / sokkel. Det er vel for at stoppe opkommende grundfugt i ​vægge. 

Hvis man isolerer sine kælderydervægge, vil man ikke stadig få fugt op nedefra fundament? Kan man gøre noget ligende på billedet? Altså lige over kældergulv, fræse murpap ind eller lignende.

Eller er det unødvendigt at tænke i dette?

Tak. :) 

Vh.

Video viser at man presser "plade" ind mellem sokkel og muret væg.
Normalt har man ikke "murpap" i soklen ved kældergulvet.

Mig bekendt har det også tidligere været direkte frarådet med "murpap" i soklen ved kældergulvet.

Normalt er omfangsdræn tilstrækkeligt, i værste tilfældet, hvor der er meget højt grundvandsspejl, med dræn under kældergulvet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også