Siemens indbygningsovn og el

Hej

Simens IQ700
HB672GBS1S

Jeg kan ikke finde ovnens ampere nogen steder.

1.
Jeg kan ikke få stikket til at sige klik / "click" som vist på illustrationen. Det er uanset hvordan og hvor hårdt jeg presser stikket op i åbningen. Det virker dog til, at stikket fint forbinder til de tre "metalpinde".

2.
Må jeg sætte stikproppen fra ovnledningen i stikdåse. Stikdåsen er forbundet stikkontakt på væggen.

Stikdåsen håndterede køleskab og mikrobølgeovn tidligere.

Mange tak på forhånd og god weekend alle sammen!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man googler model nr., så er det 16 ampere og 3600W
LINK til Simens
Så det bør være et stik med 16 ampere du tilslutter den, men kan nok måske  også godt nøjes med 13 ampere, hvis gruppen ikke er belastet af andre store forbrugere.
Så bør den tilsluttes direkte i stikkontakten..

Vi prøver igen, i morgen --
Din ovn skal tilsluttes en stikkontakt sikret med 16A. Og ikke gennem stikdåsen.

fase
S. Fabrin skrev den 06-09-2024 17:58:05

Din ovn skal tilsluttes en stikkontakt sikret med 16A. Og ikke gennem stikdåsen.

Jeg er kommet frem til samme konklusion...

Hvordan kan jeg se om stikkontakten på væggen er 16A?

For så ville jeg droppe stikdåsen selvfølgelig.

Når stikkontakten er med afbryder er det ikke 16 amp. Hvis dine ledninger / dit kabel kun er 1,5 mm2 kan du ikke belaste med 16 amp, så måske skal du have ny gruppeafbryder og nyt kabel frem til ovnen.

Søren O
Fandt det her på Chat.
The Siemens IQ700 HB672GBS1S oven operates at a maximum power of 3.65 kW (3650 watts). To calculate the current (in amperes), you can use the formula:
Current (Amps)=Power (Watts)Voltage (Volts)\text{Current (Amps)} = \frac{\text{Power (Watts)}}{\text{Voltage (Volts)}}Current (Amps)=Voltage (Volts)Power (Watts)​Assuming a standard voltage of 230V in Europe:
Current=3650 W230 V≈15.87 A\text{Current} = \frac{3650 \text{ W}}{230 \text{ V}} \approx 15.87 \text{ A}Current=230 V3650 W​≈15.87 ASo, the oven would draw approximately 15.87 amps at full power.

Annonce
Oblivion77 skrev den 06-09-2024 18:07:18

S. Fabrin skrev den 06-09-2024 17:58:05

Jeg er kommet frem til samme konklusion...
Hvordan kan jeg se om stikkontakten på væggen er 16A?
For så ville jeg droppe stikdåsen selvfølgelig.

Du bør skifte stikkontakten ud med en schuko med pindjord, så passer stikproppen i kontakten. Den anbefalede er til 16A.

fase
Er det utænkeligt, at stikkontakten er til 16A, eftersom både kølefryseskab og mikrobølgeovn (700 w) har brugt stikkontakten uden problemer?

Stikkontakten er opsat tidligst 2008.
Billedet af stikkontakten viser en stikkontakt med afbryder, så det er ikke en 16A stikkontakt netop på grund af, at afbryderen ikke er godkendt til 16A.
Hverken kølefryseskab eller mikrobølgeovn bruger over den strøm, afbryderen er godkendt til.

fase
Jeg har fået en installatør til at gennemgå det hele
Der trækkes nyt kabel fra el-tavle og laves en ny stikkontakt

Tak til alle for gode input
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis