Udskiftegammel afbryder og stikkontakt til ny

Jeg har en del af disse kombinationer af afbryder og stikkontakt i mit 70'er hus. Jeg har købt er par nyere fuga stikkontakter og en baseline 2 moduls ramme som jeg gerne vil have på i stedet
Er det muligt at skifte disse til at have 2 stikkontakter i stedet for en afbryder og en stikkontakt, og hvis det er, hvordan skal disse ledninger så forbindes?
Der går 2 sorte ledninger ind i afbryderen, og 2 blå ledninger ind i stikkontakten, og så er der en sort lus imellem dem lige nu, som kan ses på billedet. 
Jeg er med på jeg skal have nye fronte til stikkontakterne da der ikke er jord i installationen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler jordlederen for at det kan laves lovligt.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-09-2024 21:59:50

Du mangler jordlederen for at det kan laves lovligt.

Man kan blænde jord.

https://zensehome.dk/products/blaendprop-til-jordben-i-stikkontakt?srsltid=AfmBOorIaCYPVj-Q78XveDf9B3mTs6_KDouDbj1OXTHiuKuVBWjJWZ1i
Blå skal i blå klemme og med en lus over til blå klemme i den anden stikkontakt
Sort ( klemmen hvor det er 2 sorte) monteres som nu også med lus over til anden afbryder. Så er der den enlige sorte tilbage som skal afsluttes med en muffe og lægges ind i bunden af dåsen. 
Men du kan jo så ikke tænde den lampe som afbryder har betjent. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg går ud fra at afbryder kun betjener stikkontakten, det er i hvert fald typisk for alderen af installationen.

Del de sorte og blå ledninger, så der er en sort og blå i hver dåse (fra samme rør/kabel) og før 2 lus mellem dåserne f.eks. sort og blå. (der er allerede en sort) 
Monter de sorte ledninger i L og de blå i N.
Køb nogle tangenter til 1 modul stikdåse uden jord: 1017051737 
Hvis den ramme du har billede af ikke passer (jeg mener ikke den passer), kan du bruge baseline 50 rammer: https://www.lavprisel.dk/Lauritz-Knudsen-LK-Fuga-Fuga-Rammer-Baseline-50-rammer.html?Modul=1&Farve=Hvid
Der er flere højder hvis stikdåsen ikke passer i dybden.
Ellers skal dåserne skiftes til nye indmuringsdåser (ikke gør det selv).
Mange tak
Annonce
Ifølge Schneider skulle det være en ok løsning LINK

Synes bare det lyder forkert, der kan jo komme en efterfølgende, og udskifte dækslet til et med jord, og så tro man jo det er et udtag med jord...

Vi prøver igen, i morgen --
Man kan ikke altid tage hensyn til " der kunne jo komme en anden osv."
Man kam lave det lovlig i dag og " den anden" må så tage ansvar for det han/hun laver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er alligevel aldrig jord ført med når man kommer med sin Schuko stikprop og stikker i en dansk stikkontakt, så i praksis er forskellen ens. 
Det skal bare laves så man følger reglerne, så kommer man ikke selv i klemme.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis