Nedrivning af (resten af) skorsten i kælder

Hejsa - tidligere ejer har revet den gamle oliefyrsskorsten ned da de renoverede stueetagen, men lod en rest står i kælderen. På tegningen nedenfor (originale konstruktionstegning) ses hvorledes skorstenen lader til at være opbygge med enkeltmurstensvæg "på forsiden og siderne", imens muren som vender ind mod trappen er minimum dobbeltsten. Jeg er ved at få installeret ny fjernvarmeenhed under trappen, og VVSer opfordrede til at rive resten af skorstenen ned, da det ville gøre hans arbejde, og rørføringen, væsentlig nemmere. 

Spørgsmål: 

1) Er I enige med mig i at selvom skorstenen ikke er bærende for stuegulvet, så er den vigtig for trappen? Trappen er rimelig ny, og jeg kan se at den er monteret med karmskruer til muren flere steder. 
2) Det ville ikke gøre VVSerens liv væsentlig nemmere, men tænker I at jeg kan bevare trappens stabil, hvis jeg fjerne den del som er indenfor den røde boks i billede 2? ​
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se kan du sagtens fjerne skorsten, og samtidig lade muren stå tilbage i trappe opgangen. Det kan jo også spare dig for en del støv op ad trappen. 
Muligvis at det er bygget sammen på en måde, så muren bliver noget ujævn i "fyrrummet"
så må det pudses op bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis