Ændring af spærfod på gitterspær

Hej LDS
Jeg vil gerne hæve lofthøjden med 15 cm.
Den gamle spærfor er ca. 10cm.
Kan man skrue spærtræ på begge sider 5 cm. over den gamle spærfod, så vil trykpunktet stadig være over remmen, så kan man bagefter savedet nedenfor væk?
Nogen som har ideer eller andre meninger?

PFT.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er naturligvis ikke helt efter bogen, da de er beregnede med den facon de har. Men eg ville nu ikke være nervøs for at lave det på den måde. 
Der skal bruges nogle gode skruer. Er det 45 mm rigler/spær træ så f.eks. 6x80 mm 
De sømplader der sidder lige over muren skal beholdes.
Men sømplader ved tængerne skal pilles af. Det kan du gøre i en side og montere det stykke rigler.
De plader der står op fra muren synes jeg skal fjerne, og så laves vind pap som ender ned ved ydersiden af hulmur, så kan hulmurs isolering, og loft isolering mødes og du eliminerer kuldebro. Plader skal også skråt op, med en afstand til lægter på 5 cm. ( det er reglen.)
I dette tilfælde ville jeg nok regne bølger i tagplader med i luftgennemgangs areal og så nøjes med ca.3 cm afstand.
Vindpap kan være tynd krydsfiner, Win-win plader eller 50 mm hårde rockwool terrænbats.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Tak for et meget veludført svar.
Vil du anbefale at få en til at regne på det?

Tjaaa jeg ville nok bare gøre det. Men er du usikker så få besøg af en tømrer, bygningskonstruktør eller lignende. Det kan være betaling for de de 3-4 timers rådgivning er givet godt ud.
Du skal også huske på at det medfører udskiftning af elkabler i den del af huset.
Jeg ser nu på det sidste billede at der er skotrender. Det må betyde at det er T eller vinkel bygning. Er det hele huset? du kan godt komme op til en bærende bjælke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis