Kan det betale sig at pille aptering ud for at slibe alt gammel glasfiber?

Jeg er ny bådejer og starter mit liv som selvsamme med et efterår/vinter hvor jeg skal shine båden op. Den er 25 fod, i glasfiber og med teak aptering. Båden er som sådan sund og rask, men alle overflader er bare....you know. Lidt forsømt. Glasfiberen er ru, og man kan jo godt se at denne type overflade holder godt på alt det gamle snavs osv.

Siden jeg har nul komma nul erfaring, skal jeg gøre mig nogle principielle overvejelser. Noget i mig vil gerne have de forgange årtiers snusk ud fra ALLE afkroge, og det vil jo så kræve at man piller apteringen ud for at komme ind til glasfiberen overalt, og giver den en ordentlig omgang vask/slib/maling. Det er en del arbejde, som kommer oveni opgaven at forny bundmalingen (også efter grundig slibning).

Efter jeres erfaring: kan det betale sig at give båden den helt grundige tur, kan det mærkes f.eks. på indeklima og "stemning"? Eller er jeg ved at rode mig selv ud i noget overambitioneret? Og hvad egentlig med det tekniske, kan man bruge nogle hjælpemidler som højtryksrenser, sandblæsning el.lign. som gør arbejdet noget hurtigere? Eller er det helt lukket land for at man ikke ødelægger for meget substans?

Håber lidt på et godt råd, hvordan jeg kan gribe det an. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du om det kan betale sig, her det det min erfaring, at gøre en gammel båd i stand, sjældent kan betale sig, det bliver som regel megadyrt i materialer, og bunkevis af timer, som jo så ikke koster noget som sådan.

Hvis du kan komme til at skrue noget af bådens udvendige aptering af, er det da en del nemmere at shine den op udvendigt. Er det en ældre båd har de ofte et godt tyk lag gelcoate, så her kunne det være en mulighed at vandslibe og så afslutte med maskinpolering.

Den indvendige aptering er nok ikke nem at afmontere, hvis den skal kunne bruges igen.  

Højtryksrenser kan bruges med forsigtighed, hold dysen i en afstand på min 15 cm.

Sandblæsning er normalt kun noget man bruger, hvis båden er angrebet af osmose, og sandblæsning er ret voldsomt, og nok bedst at lade de professionelle om det.

Ved ikke om du kender den Danske youtuber her,  videoerne er på engelsk, men ​ser du dem fra starten af er der rigtig mange gode tips undervejs..
LINK Sail Life​​​

Et af mine projekter med gamle både der ​stak helt af, ​sådan ren økonomisk, men sjovt..
Der var kun selve skroget der blev ​brugt fra den oprindelige....

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også