Nedløbsrør og overløbsventil?

Jeg er den lykkelige ejer af et hus det en gang imellem får vand i kælderen når det regner helt sindssygr meget. Det er regnvand der løber fra taget ned i regnvandskloakken og op gennem afløbet i kælderen. Der kommer ikke regulært kloakvand ind, da der sidder en - som jeg Har forstået det - et lukke i kloakken som lukker for vejens kloak når trykket der stiger.
Så var det jeg tænkte om der mon findes en vintil / dims til mit nedløbsrør, der kan åbne og sende regnvandet ud i grasplænen eller på fliserne i stedet for ned i kloakken? Jeg håber at det giver mening.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke den ventil findes. Så er det nok bedre at få koblet regnvandet helt fra det offentlige kloaknet, og få lavet nogle faskiner eller regnbed. Alternativt få regnvandet ledt til kloaksystemet på “vejsiden” af dit “højvandslukke”.

Søren O
Det findes. Jeg arbejdede for 5-6 år siden i en forsyningsvirksomhed hvor de netop forsøgte at få folk i områder hvor der ikke er separatkloakeret til at montere sådan nogen i nedløbsrørerne. Jeg ved desværre ikke hverken hvad de hedder eller hvor de kan købes.

Selvbygger med stort S. 

@Superdiy har du nogle gode idéer til øgeord. Jeg kan nemlig ingen selv og er derfor helt på herrens mark i forbindelse med at fremsøge noget brugbart på nettet. 

Kunne man ikke reducere diameter på nedløbsrør nede ved jorden, og lige over det have et T-stykke med udgang til have e.l.
Ved hyggeregn kan den lille diameter stadig lade regnen passere ned i kloakken, men ved kraftig regn kan den ikke klare det og overskuddet ryger ud 'til højre'.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Her er alle nedløb er lavet med brøndkrave så vand kan undslippe ud på fliserne hvis kloaken  til regnvand ikke kan følge med.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 05-09-2024 09:48:22

Her er alle nedløb er lavet med brøndkrave så vand kan undslippe ud på fliserne hvis kloaken  til regnvand ikke kan følge med.
Det tror jeg ikke helt jeg forstår.

MVH Jon
kakamondo skrev den 05-09-2024 15:29:47

BOFH skrev den 05-09-2024 09:48:22

Det tror jeg ikke helt jeg forstår.

MVH Jon

Nedløb uden på huset er alle i 75mm (vi har fire i alt) rør der starter ved jordhøjde er 110mm, nedløbsrør fortsætter en smule ned i muffen, overgang er inddækket med brøndkrave. Såfremt vandet ikke kan trække ned i regnvandskloakken kan det undslippe ud på fliserne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det hedder en skybrudsventil...
Den lukker når vandstanden i kloakken er høj, så løber vandet ud af tragten. (man skal jo så sørge for der er fliser eller andet så vandet kan ledes væk fra huset)

Den her på billedet er noget klodset, mener de findes i mere smarte udformninger..

Vi prøver igen, i morgen --
Som du skriver tyder det på at du har en højtvandslukke siddende i afgangen af din brønd.
Så reelt burde dine tagnedløb kobles på kloakken på den udvendige side af højtvandslukker.
Ellers er det jo netop dit eget regnvand du får ind når hovedkloakken er blokeret.

Det kan muligvis løses ved at montere højtvandslukkeren over på spildevandets tilgangsside af din brønd, eller måske en lukker monteret ifm gulvafløbet.
Men der kan jo være forskel på hvilken løsning der er den rigtige afhængig af kloakken.

Men principelt - dit regnvand skal ud på den anden side af en evt højtvandslukker, eller som andre skriver føres væk fra kloakken

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis