Isolering af tagetage

Jeg skal have isoleret min tagetage, og planen var at der skulle 200mm på (først 150mm, så dampspærre, og så 50mm)

Men kan jeg nøjes med 150mm (100mm,dampspærre,50mm) ?

Problemet er at det vil være betydeligt nemmere at ligge de 100mm fremfor de 150mm, da dette skal bestå af 2 lag (100mm + 50mm). Man kan godt få isolering i 150mm tykkelse, men kun de dyre mærker...

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er netop blevet færdig med denne manøvre og isolerede med blot 150 mm, hvilket er ok da det blot er en renovering af en hidtil udnyttet 1. sal.

150 mm velanbragt isolering på bedste LDS manér, er bedre end 250 mm kastet på af en akkordlønnet håndværker.

Da jeg oven i købet fyrer ret billigt, vil de sidste 100 mm være meget længe om at blive tjent hjem igen.

Lars

-------------------------
Jeg er bestemt ikke enig i at der kan spares på isoleringen...
Mine forældre har en overetage hvor isoleringen er tynd.. Lavet først i 70'erne. Det har altid været en kold omgang og det der er ikke den helt store komfort da rummet ikke varmes jævnt op...

Så isoler nu ordentligt når du er igang.

Mit nye hus kostede sidste år 2003/2004 kun 5500,- i gasforbrug, ud over dette er der så fyret i en brændeovn, med vel omkring 6m træ.... Og vi fryser ikke på noget tidspunkt.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er min loftsetage/2. sal jeg er igang med at inddrage til beboelse, og så er det vel ikke renovering?

Det var ikke så meget for at spare penge at jeg ville nøjes med 150mm, men mest for nemheds skyld. Men hvis Njord siger jeg kommer til at fryse lytter jeg til ham. Jeg har i forvejen en fjernvarme regning på den forkerte side af 20.000,- sad

Jeg regner dog med at varmeforbruget bliver bedre, når jeg får sat denne "hat" på. Det burde holde lidt på varmen nede fra, eller hvad?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Jeg er bestemt ikke enig i at der kan spares på isoleringen...
Mine forældre har en overetage hvor isoleringen er tynd.. Lavet først i 70'erne. Det har altid været en kold omgang og det der er ikke den helt store komfort da rummet ikke varmes jævnt op...


Nu snakker vi vist om 2 forskellige ting, for et nyisoleret hus med 150 mm hvor isoleringen er lagt meget omhyggeligt og i 2 forskudte lag, så kuldebroer undgåes, tåler næppe sammenligning med et 30 år gammelt parcelhus.

Jeg har regnet på sagerne. Udgiften til de sidste 100 mm ville i mit tilfælde være tjent hjem på den anden side af 2020, da jeg fyrer med korn (læs: fyrer billigt). Endvidere vil det tage en god bid af min i forvejen ikke for store tagetage.

Hvis din 2. sal ikke er udnyttet i forvejen er der tale om nybygger og du skal følge reglerne, dvs. 250 mm.

Lars

-------------------------
tagetagen har været udnyttet før, jeg har bare revet det hele ned, da det var noget skrammel der var lavet.

og enig, det er også et spørgsmål om plads, specielt på en etage, hvor der er skrå vægge fra loft til gulv. gulvarealet er ca. 30 m2 så 5 cm her og 5 cm der betyder alligevel en del.

hmm, kunne sgu godt finde på at nøjes med 150mm, det ville altså være noget nemmere.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du operere efter varmetabsramme eller energiramme, kan du faktisk med god samvittighed "nøjes" med 150 mm isolering i skråvægge mod tag. Men det kræver altså, at du har bedre isoleringsevne på nogle andre bygningsdele.

Mindstekravet til u-værdier når man benytter de ovennævnte rammer er for skråvægge mod tag på 0,25, og det kan 150 mm isolering altså overholde.

Læs evt. BR-S 98 kap. 5.

Mvh. Carsten
Læste lige BRS98 igennem, og det forstod jeg ærligt talt ikke meget af....

Hvad er det for nogle andre bygningsdele jeg skal tage hensyn til? Det der umiddelbart bekymrer mig mest er at med de 150mm, vil der kun være 100mm mellem beklædning(gips) og de bærende spær. Er det nok til at de ikke vil blive kuldebroer?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Det kunne jo være dit loft og dine skunkvægge, som lige får lidt ekstra isolering.

Har du 100 mm fra dit spær til indv. beklædning?
Isolerer du ikke mellem dine spær?

Jeg mener nu ikke der skulle blive et problem med hensyn til kuldebroer,
træ har jo ikke en ret stor varmeledningsevne.

Mvh. Carsten
mine spær er cirka 100x100mm

ideen var at forlænge spærrene med nogle 25x150 mm lægter dels for at der bliver plads til 100mm isolering, plus de obligatoriske 50mm mellem isolering og taglægter, men også for at få rettet op på eventuelle skævheder.

uden på de forlængede spær bliver der så monteret 50x50 lægter på tværs hvorimellem de sidste 50 mm islering skal være.

dampspærren bliver lagt mellem de inderste 100mm og de yderste 50mm isolering, på denne måde bliver det nemmere at lave el installationer uden at perforere dampspærren.

se eventuelt billede... (jeg er ikke arkitekt)

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Det ser godt ud, du ser da ud til at have god tegne teknisk forståelse.

Mht. konstruktionen, så ville jeg ikke være betænkelig ved at lave det sådan, når bare du isolerer med noget, der er kl. 37 (39) eller bedre.
Ydermere kunne du, som jeg tidligere nævnte øge isoleringstykkelsen på nogle af de andre bygningsdele.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også