Hej venner
Jeg er i gang med at tjekke loftet i mit kælderrum direkte under min køkkenvask, da der lugtede lidt jordslået dernede. Det er en etageejendom fra 1925 og da jeg overtog lejligheden for to år siden rev jeg hele køkkenet ud og installerede nyt. Jeg ved derfor, at der ikke er lækket vand de seneste to år i hvert fald (der er heller ikke vådt nu).
Der er nok nogle herinde, der kender til svamp og råd, og jeg håber I kan udlede noget af de seks vedhæftede billeder og har ideer til hvad jeg kan gøre ved et eventuelt problem. Jeg vil hellere fx. sprøjte med lidt Rodalon end at sætte gang i forsikring, fagpersoner, andelsforeningen m.m. hvis det ikke er nødvendigt.
1) På første billede kan man se hele loftsområdet jeg undersøger. Jeg har fjernet nogle nyere Rockwool bats og banket gammelt puds og strå ned, så man kan se træloftet. Der var lidt brune pletter på det puds, jeg fjernede, men ikke noget på bagsiden af bats'ne.
2) På træloftet er der nogle små sorte fluffede prikker og noget vat-agtigt hvidt. Hvad er det?
3) På billede tre kigger man direkte op i hjørnet henne ved faldstammen. Det er det eneste sted, jeg har fundet, hvor træet er mørkt og en smule blødt, primært brættet og ikke bjælken.
4+5) Der er nogle små grønne "puder" på undersiden af bjælken. Hvad er det? Det lyse på siden er muligvis maling/kalk, men er ikke sikker.
6) På bjælken i ydervæggen er der nogle brune skjolder, men træet er ikke blødt der. Mon det er noget man skal tage sig af? Denne bjælke har ikke været dækket af puds og rockwool.
Med håbefulde hilsner
Katrine