Væghængt wc, med dårlig afgang🙂

Hejsa

Jeg har, i adskillige år, været irriteret over vores wc på 1.sal.
Når der er bare lidt mere end tis der skal trækkes ud, stopper det til..
Jeg håber I kan hjælpe lidt med fejlsøgning! Da jeg er godt træt af det.
Det er et nyetableret (dengang vi lavede dét badeværelse) væghængt wc på 1.sal.. det er sat op af aut. Montør, som dog var en forfærdelig dårlig oplevelse, så det kan sagtens være lavet forkert/uhensigtsmæssigt..

Her er foto bag cisternen, herefter går der en bøjning nedad til en forgrening, hvor brugsvand kommer på, herefter en 90graders bøjning ned i en lodret faldstamme (denne er ikke stoppet).
Jeg mistænker det vandrette, grå, stykke for at have for lidt fald?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lagde lige et 20cm vaterpas på det vandrette stykke, det falder med ca 1cm per 20cm

Dit billede viser, at der er brugt en vinkel i stedet for en bøjning. Bøjningen har en større radius i bøjningen end vinklen. Kan du komme til at skifte vinklen ud med en bøjning?

fase
Tak for bud.. 
Altså denne?:
Det kunne godt give mening, at det ligesom dumper derned og så skal skubbes videre..i stedet for ligesom at komme glidende? 

Ja, jeg tænker på, om du kan skifte vinklen, du har markeret med en pil, ud med en bøjning. Det kan ikke være en større udgift, når du laver det selv.

fase
Jeg  ledte lidt.. og ser bøjning/vinkel brugt i flæng.. 
Når du siger bøjning, så tænker du en(to?) 45⁰ ikke?

Og nej, jeg kan få ret meget afløbsrør for bare 1 vvs-time!🤣

Annonce
Jeg vil foreslå 2 stk 45o bøjning med et kort stykke rør imellem i stedet for den grå vinkel. Evt. kunne afgreningen til håndvasken komme ind mellem de 2 bøjninger.

Søren O
Tak. Jeg er i tvivl om det stopper til ved den grå 90⁰ eller oppe ved den sorte? 

Det lodrette er ikke håndvask, men udluftning.. principielt kan den ene 45⁰ vel også placeres efter forgreningen? 

Men jeg ved ikke, hvad der er smartest?

Ja, du har ret. Vinkel og bøjning bruges i flæng. Hvis du vil lave det med så stor radius som muligt, kunne du bruge to 45° bøjninger. Det bremser mindre end den bøjning/vinkel, der er er brugt.

fase
Tak.. det må være et forsøg værd, med et par bøjninger..
Jeg skal nok spørge igen, hvis ikke det løser det🙂

Måske er det synsbedrag, men ser det ud til at det sorte ligesom er kæntret lidt i midten.
Kunne det tænkes at stykket fra kummen og ud ligger med bagfald?
Det kunne måske løses ved at skære lidt af det sorte højden.

Men ellers enig. Man kunne forsøge at lave lidt bedre flow ved at undgå 90gr

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis