Rådnet spær ved skotrende

Hejsa,

Jeg er ny her på siden og jeg har fornyligt købt mit første hus.

Nu ville jeg springe ud i at reparere mit eget udhæng pga. utæt skotrende, men ifm. at jeg piller udhænget ned opdager jeg, at spær træet under skotrenden er rådnet godt og grundigt. Dog er det kun ved selve udhænget og ikke helt oppe.

Jeg har læst mig frem til, at man kan reparere dette ved, at sætte et nyt stykke spærtræ på i forlængelse og skære det rådne væk, men hvordan ville man gøre dette på den rigtige måde?

Jeg er klar over at hullet skal lappes og de underliggende lægter formentlig også trænger til en hånd.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump
Spærenderne kan du udbedre ved bare at skrue nyt spærtræ på siden af det gamle spær. Hvis du har fat med kraftige skruer 1 m over det rådne kan det sagtens holde.

Det siger sig selv at alt det rådne skal skiftes, og skotrenden skallaves rigtigt.

Selvbygger med stort S. 
De er ikke nok at åbne op nedefra. Tagplader og skotrende blik skal også tages af for at kunne få det lavet korrekt. 
Det er ikke et sted som er bærende for husets grundkonstruktion. Spærene ligger af på muren. Så det er "bare " at få det rådne savet væk og så få skruet noget på siderne som kan genskabe linierne så skotrende og udhæng kommer til at sidde ordentlig bagefter.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis