Gulvvarme - EPS, strøer og spånplader

Hej alle!

Vi er i gang med en stor "opfriskning" af vores nyindkøbte parcelhus fra 1970.

Da alle radiatorer og varmvandsveksler står til udskiftning, vil vi gerne udnytte situationen til at etablere gulvvarme i 100m2 af huset. Dette for at slippe af med fodkulde og radiatorer.

Ved hjælp af de oprindelige papierer og lidt undersøgelser med en multicutter, har jeg fundet ud af at den nuværende gulvopbygning er som følger (oppefra og ned):
- 25mm parketgulv
- Strøer
- Ca 150mm hulrum med 75mm isolering (mineraluld)
- Ca.100mm beton
- Plastfolie
- Ca. 200mm vibrerede perle- eller nøddesten

Jeg ved at der efter dagens byggereglement skal være minimum 300mm isolering undergulvvarme, hvilket betyder at jeg ville skulle slå betonet op, og grave ned, for at opnå nok isolering. Jeg kan forstå at hvis jeg ikke bryder terrændækket (betonet), laver jeg ikke konstruktionsændringer, og derved kan jeg nøjes med at blot at isolere hulrummet så godt jeg kan. Jeg forstår også at en eventuel rentabilitetsberegning med al sandsynlighed vil bakke dette op. Vi vil selvfølgelig gerne undgå det gigantiske arbejde, som det er at slå gulvet op.

Gennem lidt research, primært her på siden, er jeg kommet frem til at den fremtidige gulvkonstruktion kan se sådan ud (oppefra og ned):
- 8mm svømmende laminatgulv
- 7mm gulvunderlag (de grønne træfiberplader)
- Gulvpånplader med spor til varmeslanger (VVS'er siger 16mm)
- Strøer
- 150mm Jackon Super EPS isolering (evt 100mm+50mm plader, så det kan ligge i forbandt og komme mellem strøerne)
- Ca.100mm beton
- Plastfolie
- Ca. 200mm vibrerede perle- eller nøddesten

Jackon Super EPS er valgt ud fra at det isolerer 20% bedre end almindelig isolering.

Jeg står nu med følgende uklarheder, som jeg håber I kan hjælpe med at afklare:
1. Der er plastfolie under betonet. Er det korrekt forstået at denne fungerer som radon- og damspærre, og at jeg derfor ikke bør indlægge dette i min nye gulvopbygning?
2. Hvis jeg selv skal indsætte en dampspærre, hvor skal den så sidde i min gulvopbygning? Nogle steder læser jeg at den skal sidde på den varme side, altså over strøerne. Andre steder står der at den skal ligge på ​betonet, men det er jo ​den kolde side, da det er under isoleringen? ​Strøerne er nok også nød til at blive stående, da der er en masse skillevægge på dem, ​så det gør det vel også ​besværligt at lave tæt dampspær andre steder en ​oven på ​dem?
3. Er jeg ellers på rette vej med min gulvopbygning, eller er der klare alternativer, som jeg overser?

På forhånd tak :)  
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med huset🙂

Jeg mener ikke den løsning er gangbar, i fht. Fugt.
Du blander to konstruktioner sammen..
Du må enten vælge en løsning med 50/75mm isolering og strøer..
Eller en løsning med de 150mm som så skal være trykfast (s250) eller måske Kingspan tf70. Uden strøer... 
Sidstnævnte er beskrevet i Træfakta12.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis