Byg en Maslow med stepmotorer

Er der nogen der har bygget en Maslow med stepmotorer i stedet for servomotorer? Jeg er på listen for at få besked, når flere Maslow-sæt bliver tilgængelige for køb, men i mellemtiden tror jeg, at jeg vil bygge et fra bunden ved hjælp af stepmotorer i stedet for (jeg har langt mere erfaring med dem). Det ser ud til, at jeg vil lære en masse mere om Arduinos og G-Code i de kommende måneder. Efter at have set videoerne bliver jeg ved med at tænke på flere og flere projekter, jeg kunne lave, hvis jeg havde et af disse.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er en Maslow?
Hvilke sæt referer du til?

Den tanke har jeg arbejdet på. Det endte med at jeg blev overbevist op at stepperne ikke har stort nok holdemoment ifht. de servomotorer der bruges i Maslow fræsere. Der er vist også en opgave at omskrive koden til at drive steppere.
Lidt læsning om det her:
https://forums.maslowcnc.com/t/building-a-maslow-with-stepper-motors/168
Der er stor forskel på hvorledes en servomotor og en stepmotor reagerer overfor belastninger. En servomotor er som en diesel motor, den går ned i omdrejning og beholder momentet. Den lavere hastighed gør, at der i de fleste tilfælde skal bruges færre kræfter, så med samme moment bliver opgaven løst, blot langsommere.
Hvis en stepmotor bliver belastet for hård, stopper den øjeblikkeligt og mister alt moment.

Næsten alle opgaver, der kan løses med en stepmotor, kan også gøres med en servomotor. Mens det modsatte ikke er tilfældet.
En steppermotor er svær at få over 2000 RPM - og er med et lille moment.
En overfræser kræver typisk 10000 RPM.
Steppermotorer er ikke specielt egnet til overfræsere - altså hvis det er til fræsermotoren.

Men hvis du mener hvordan man laver en 2D/3D beværeapparat - hertil er steppermotorer et must. Her ville jeg dog bruge skinner og tandhjul til at bevæge den i 2D/3D.
Thomas_Mygind skrev den 31-10-2024 14:20:50

Men hvis du mener hvordan man laver en 2D/3D beværeapparat - hertil er steppermotorer et must. 

Det er ikke rigtigt. Hvis positioneringen skal modstå variabel belastning vil sevomotorer i mange tilfælde være den bedste løsning. Hvis det er til 3D printer eller laserskærer, vil stepmotor i mange tilfælde være en god nok løsning. Men skal man presse en fræser ind i noget materiale, vil servomotoren kunne løse opgaver, som stepmotorene ikke kan.

Typisk sidder der en steppermotor inden i en servomotor - medmindre at der i servomotoren sidder noget målegrej som sikre at den kan styre længden den bevæger sig.
Thomas_Mygind skrev den 31-10-2024 15:00:33

Typisk sidder der en steppermotor inden i en servomotor 
Nej. Du må lige læse lidt op på det.

En Maslow cnc har en tung  Z akse ophængt i 2 kæder på et skråt plan
Styring gens programmering er ret forskellig fra normale XYZ cnc maskiner. Tilgængæld er den økonomisk i store størrelser feks en hel plade, men hurtig er den ikke.
På at læse om systemet  på nettet, det er faktisk fascinerende hvor simpelt det er.
Okay, det lyder som noget man laver fordi man kan, ikke fordi man har brug for en CNC-fræser.

Jitter må mere være en regel end en undtagelse. Det man betaler meget for i en CNC-fræser er stabilitet i ophænget af fræseren. Hvis fræseren ikke er holdt super godt fast vil den vibrere under last. Det vil give bølgesnit fremfor lige snit. Man kan fjerne jitter, som det kaldes, ved et bedre ophæng eller ved at køre langsommere. En fræser lavet efter ovennævnte beskrivelse, har kun vægten af fræseren til at holde den fast. Hvis den skal give et rimeligt resultat, må den være håbløs langsom. Man skal vel helt der ned, hvor det det næste problem er friktionsvarmen fra værktøjet.  
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis