puds på bærende væg

hej. læser nogle steder at man ikke bør fjerne pudsen på en bærende væg i en etage ejendom. Har puds nogen styrke for den bærende væg eller kan man ikke godt have en bærende væg der står rå som en new yorker væg? troede ikke puds havde nogen effekt for en bærende væg, men det kun er murstenene der har. har nogen erfaring med dette?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muren uden puds, der er bærende, så pudsen er uden bæreevne. Hvor har du læst, at pudsen er bærende?

fase
Hej læste det på en artikel på bolius hvor de skrev at puds i nogle tilfælde har en bærende effekt så man ikke bare måtte fjerne puds og lave rå væg uden at have en ingeniør el lign ude og se?
Hvis det er en gammel væg, hvor mørtlen stort set kun er sand, kan man forstille sig at pudsen er med til at holde mørtelen på plads.
Følger lige op her. Jeg overvejer præcis det samme. Er der nogen der ved, om man må blotlægge murstenene eller ej?
Et pudslag kan/må ikke være en del af murens bærende integritet - intet problem at fjerne det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 17-09-2024 08:46:47

Et pudslag kan/må ikke være en del af murens bærende integritet - intet problem at fjerne det.

/BOFH

Tak! Jeg stoler ellers generelt meget på Bolius, så undrer mig de tager fejl. De tager bare fejl i dette tilfælde? Her er artiklen: https://www.bolius.dk/saadan-laver-du-en-raa-murstensvaeg-48029 

BOFH skrev den 17-09-2024 08:46:47

Er du sikker på at det altid har været sådan?
Var det også reglerne i 1930?
Såvidt jeg kan se tales der om bindingsværk (ifm brandinddækning) og ikke en murstensvæg. I bindingsværk er stenene jo dybest set brugt som fyld og er ikke i sig selv bærende - er din væg lavet af bindingsværk?

/BOFH

GodeVen skrev den 17-09-2024 08:54:22

Er du sikker på at det altid har været sådan?
Var det også reglerne i 1930?

i 1930 var der ikke regler men fagnormer (det første var bygningsloven af 1960 sammen med det første bygningsreglement i 1961). Men i 1930 som i dag vidste man også godt at det er fornuftigt at pudse en væg op i et materiale der er blødere end væggen indenunder så svigt i murens bærende integritet kunne forplante sig igennem - hvordan skulle man ellers kunne opdage hvis muren var ved at blive dårlig?

/BOFH

Bolius-artiklen nævner jo tydeligt hvorfor man ikke altid ukritisk kan fjerne puds: Brandmodstand, og altså ikke noget med bæreevne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis