Jeg har en ældre erhvervsejendom, som periodisk opvarmes med et ældre oliefyr. Varmesystemet består af nogle radiatorer, der opvarmer nogle rum, og nogle kaloriferer der opvarmer en hal. Varmt vand kører på en elpatron. Der står et Vølund oliefyr fra 1995 (har desværre ikke kunnet finde en etiket med model/ydelse), som nogenlunde kan varme ejendommen op. Da ejendommen er dårligt isoleret, og kun varmes op i kortere perioder, giver varmepumpe eller fjernvarme ikke rigtigt mening. Det vil være for store investeringer eller løbende omkostninger, til for lille behov. Der kan heller ikke sættes et kondenserende fyr op, da skorstenen ikke er beregnet til det.
Fyret er serviceret og kører udemærket, men er formentlig ikke det mest effektive. Jeg har ladet mig fortælle, at fx Tasso MS 20 udnytter brændslet bedre grundet kedlens konstruktion, og har derfor overvejet at få skiftet nuværende fyr til et brugt MS 20. Er der nogen, der har erfaringer eller viden, om det vil give nogen mening (brændstoføkonomisk)? Der må gerne genopsættes fyr, da det er erhverv.
Billede indsat af eksisterende fyr. Har taget forpladen af på billedet.