Snedker maskiner

Hej. 
Jeg er selv udlært snedker, men står og skal købe nogle ældre maskiner. Det er næsten pinligt at spørge, men eftersom det er længe siden jeg selv har arbejdet som snedker og ikke har arbejdet med firkantkuttere. Hvordan ved jeg så om en maskine er lovlig? Her snakker vi om afretter og tykkelseshøvl.. Hvordan ser en firkantkutter ud? Og hvordan skal jernene sidde på en maskine for at den er lovlig. (Jeg har styr på det når det er stationær fræser)

Mvh Maria😅
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes at have hørt, at firkantede cutterjern har været forbudte i årtier. Der er en regel om max 3mm mellem planerne og cutterens udvendige diameter, Og det kan ikke opnås, hvis ikke cutteren er rund.
Om det gælder hjemme i garagen, ved jeg ikke.

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 01-09-2024 17:19:17

Jeg synes at have hørt, at firkantede cutterjern har været forbudte i årtier. Der er en regel om max 3mm mellem planerne og cutterens udvendige diameter, Og det kan ikke opnås, hvis ikke cutteren er rund.
Om det gælder hjemme i garagen, ved jeg ikke.
Enig - alle forbud i industrien omfatter også private, hvis en forsikring skal dække. Er selv udd. maskin snedker for mange år siden, hvor opsnøring og slibning af jern var et pensum, tror næsten det er fortid nu, fordi så mange er kommet til skade. Mht. 4-kant kuttere kom forbudet først med åbne jern, men hvis korrekte omdrejninger og afskærmning/fremtræk dækker sikkert er faren jo mindre. Men stadig ikke ufarligt og al arb. med den slags kræver omhu og påpasselighed.
Og ja, ingen manglende fingre her. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis