Bundfældningstank med MEGET vand

I vores gamle hus er der som så mange andre steder en bundfældningstank/septiktank i beton med to t-stykker til hhv indløb og afløb.

Der skal jo også være vand deri, men der står alt for meget, op over t-stykket, så flydeslammet blokerer ofte for indløb, hvilket medfører, at det pludselig kan være nul og niks træk i toilet eller andre afløb, og så bliver det hurtigt en beskidt affære på fx badeværelsegulv.

Jeg kan jo godt smide en dykpumpe i en halv til en hel meter under flydeslammet, men jeg gad jo godt, at det bare fungerede. 

Kan det være afløbet fra tanken, der er stoppet, så vandet ikke kan sive derfra? Og kan det afhjælpes selv? For når slamsugeren har været forbi og vandmængder er reduceret lidt, kører det fint, indtil der står alt for meget vand igen og indløb igen spærres af flydeslammet, så sagerne ikke kan komme ordentlig ud af rørene, og der igen opstår en prop ude i t-stykket, som jeg så af og til skal ud og stå og støde et rør ned i for at løsne denne prop - hvorefter det vælter ud og der er normalt træk igen i en periode. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er afløbet fra septiktanken der er galt med, det skulle jo gerne sørge for ​"vandstanden" er korrekt.
Men er der et for tykt flydelag kan det jo nok godt blokere for afløbet.

Vi prøver igen, i morgen --
nogle gange kan man være heldig at få det til at køre , hvis sivestrengene spules , dog ikke så tit
er det uden pumpe , skal du nok regne med nyt anlæg , men det bliver du nok nød til at få kloakmesteren vurdere
skal det skiftes skal du nok regne med at det bliver pålagt at tanken også skiftes til 3 kammer tank
bredker skrev den 30-08-2024 05:11:05

nogle gange kan man være heldig at få det til at køre , hvis sivestrengene spules , dog ikke så tit
er det uden pumpe , skal du nok regne med nyt anlæg , men det bliver du nok nød til at få kloakmesteren vurdere
skal det skiftes skal du nok regne med at det bliver pålagt at tanken også skiftes til 3 kammer tank

På et eller andet tidspunkt skal det jo skiftes, men det er ikke lige først i planerne, så jeg ville høre de kloge herinde, om sivestrengene også kan renses, så det ikke står så højt. 

je_ns skrev den 30-08-2024 00:53:30

Ja det er afløbet fra septiktanken der er galt med, det skulle jo gerne sørge for "vandstanden" er korrekt.
Men er der et for tykt flydelag kan det jo nok godt blokere for afløbet.

Altså, flydelaget er ikke tykkere end normalt. Vi er kun to voksne samt to unger, hvoraf de ene først lige er begyndt at skide på tønden, mens den anden stadig vralter rundt med ble. 

Det er simpelthen, fordi der står for meget vand, så jeg tænker, at du har ret. Jeg må prøve at spule det igennem. 
NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 30-08-2024 11:01:51

På et eller andet tidspunkt skal det jo skiftes, men det er ikke lige først i planerne, så jeg ville høre de kloge herinde, om sivestrengene også kan renses, så det ikke står så højt. 

kommer lidt an på hvilket type sivestrenge, vi har gjort det en del gange  , men det er ikke en løsning der holder i flere år

hvis det er pga forhøjet grundvand vil det ikke hjælpe
Annonce
bredker skrev den 30-08-2024 12:47:20

kommer lidt an på hvilket type sivestrenge, vi har gjort det en del gange  , men det er ikke en løsning der holder i flere år

Så en dykpumpe, der hænger i vandsøjlen under flydeslammet, men pænt over bundslammet må være løsningen, selvom det ikke er helt kosher...? 

NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 30-08-2024 15:38:25

bredker skrev den 30-08-2024 12:47:20

Så en dykpumpe, der hænger i vandsøjlen under flydeslammet, men pænt over bundslammet må være løsningen, selvom det ikke er helt kosher...? 

det vil jeg ikke anbefale , kan bruges som nødløsning en enkelt gang

få en kloakmester til at se på det , og snak med ham om hvad der er muligt , han kan nok se om der er en chance for om en spulin vil hjælpe i en periode
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis