Bindingsværks lapning

Hej Lav-Det-Selv!

Min bror har spurgt mig lidt til råds om hjælp til hans bindingsværk. En del af det er i rigtig dårlig stand og skal skiftes og det som er sat op mangler en not/geisfuss.
Hvordan ville i gribe det an, hvis i skulle lappe på det. Kan man lægge en lus på den forreste del? I stedet for at skifte det hele?
Nogen der ved hvad dimensionene skal være på en not / geisfuss i siden af bindingsværket?
Og Hvordan ville i lave not på det bindingsværk som er sat op? Ville i bruge en overfræser eller rundsav eller noget helt tredje?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen med et bud her? :) 
Uanset om du bruger overfræser eller rundsav er det svært at lave en geisfuss på tømmeret når det er monteret og muret op. Umiddelbart tror jeg jeg ville bruge en overfræser, og så håndkraft med et stemmejern de steder hvor du ikke kan komme til, men det er hårdt ved værktøjet med både eg og gammelt murværk.
Der er mange faldgrubber mht. renovering af et bindingsværkshus, hvor man kan ødelægge mere end godt er, så det kan være en god ide at alliere sig med en der arbejder med det til dagligt.

Selvbygger med stort S. 
Ja, vi er godt klar over at det ikke er så nemt. Vi har haft en ude og se på det, og det er i hvert fald ikke lavet efter den gamle skole, han anbefalede at man lappede de beskadigede dele og etablerede en geisfus, men han var ikke videre behjælpelig med dimensionerne på en geisfuss. Det kunne man finde online, men jeg syntes ikke det er så nemt at finde. Jeg tror det ender med overfræser. Bindingsværket er lavet i fyrretræ (Mærkeligt nok) så det burde være til at fræse i og stemmejern må klare resten så. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis