Efterisolering af skur med teglsten

Efter at have oplevet sne i skuret i vinters og våde vægge nogle få gange efter regn, samt at mit værktøj langsomt ruster, vil jeg rigtig gerne have efterisoleret og tætnet mit skur, i håbet om at holde det frostfrit. Jeg er dog ikke sikker på hvordan jeg skal gribe det an, for at undgå problemer med ventilation og fugt.

Jeg har vedhæftet billeder af skuret som det ser ud nu. I "toppen", altså hvor det er højest, er hvor sne og regn kommer ind. Dette ses som en lys sprække på billede 6-8.

Jeg har læst lidt om den generelle fremgangsmåde for isolering af tag til huse, men ved ikke om det også er gældende for et uopvarmet skur. Gulvet består af fliser og der er få centimeters mellemrum mellem underside af vægge og overside af fliser. Skuret er delt i to mellem to naboer, så den ene væg er delt med naboen.

Jeg søger en generel fremgangsmåde, men også svar på følgende specifikke spørgsmål:
  1. Vægge, billede 5-8: Jeg læser vindpap er nødvendigt på ydersiden af isoleringen, for at vinden ikke tager varmen fra isoleringen. Hvordan kan jeg montere dette, på en måde der giver mening, med et eksisterende skur?
  2. Vægge, billede 5-8: De reglar som væggene er bygget af er 45x95. Jeg læser der skal være mindst 20mm ventilationsafstand mellem vindpap og yderbeklædning. I bedste fald giver dette plads til 75mm isolering. Vil det være nok til at holde skuret frostfrit?
  3. Vægge, billede 3-4: Der mangler noget sidebeklædning (jeg tror det enten er dovne håndværkere der har bygget det, eller et forsøg på mere ventilation) hvordan lukker jeg bedst dette?
  4. Tag/loft, billede 1, 2, 4, 6-8: Hvordan isolerer jeg bedst dette? Undertag på de lister, som teglstenene er monteret på, afstandsliste, isolation og så beklædning?
  5. Tag/loft, billede 1, 2, 4, 6-8: Hvordan lukker jeg bedst og mest korrekt den sprække der er øverst, for at forhindre vådt vejr i at trænge ind, fremover?
  6. Er der noget som helst andet jeg bør tænke over? Både isolering, ventilation, beklædning, strøm, indretning, om det er det værd, alternativer osv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får det aldrig isoleret i en sådan grad det kan holdes frostfrit.
Mht. fygesne, så prøv at tage et billede udefra på den side af huset der er højest. Umiddelbart ser det ud til der slet ikke er et udhæng.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy: Det har du ret i, der er intet udhæng. Hvad får dig til at sige at jeg aldrig får det isoleret ​så det kan holdes frostfrit?
Fordi der skal laves så meget om på konstruktionen at der ikke er noget skur tilbage. Skuret er, måske lige bortset fra vindskederne, i princippet bygget fint, men ikke til isolering.

Yderbeklædningen skal af for montering af vindspærre og afstandslister.
Der skal laves enten et udhæng alternativt en inddækning i toppen så vand ledes væk fra væggen.
Døren skal udskiftes til noget der kan isoleres.
Isolerer ud loftet mister du 15 cm af loftshøjden.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy: okay, tusind tak for svar!
@superdiy jeg genopliver lige hurtigt denne tråd med et spørgsmål mere:
fygesne kommer ind i toppen af skuret, fordi der ikke er ordentligt overlap over sidste række tagsten. Det vil jeg gerne lave om på, men er ikke sikker på hvad jeg skal bruge for at dække hullet til. Det er lidt svært at se på billederne, men der er blot et "dækbræt" ligesom langs kanten, hvor jeg forestiller mig jeg skal bruge noget ala en vindskede. Den skal dog enten have eller bukkes til at have en vinkel som på skuret. ​Ved du hvad det jeg leder efter hedder?

Annonce
Af med topbrættet på med en strimmel teglrød fast-flash, eller et tilsvarende produkt, og så brættet på igen.

Selvbygger med stort S. 
Uha, det var da en noget dyrere løsning end først regnet med. Det ser dog smart og fleksibelt ud, i forhold til en stiv plade, der ikke kommer til at følge tagstenenes bølger. På den anden side vil det kræve at jeg kommer relativt højt op og kan stå godt og arbejde med at presse strimlen fint på plads og det kommer til at knibe i den højde. Jeg udskiftede topbrættet sidste år og der kunne jeg kun lige se op over og se hvad jeg lavede, så det ville være markant nemmere blot at skrue en plade fast og så topbrættet på bagefter. Har du et andet godt bud?
Der er en hel rulle på DBA til 450 kr hvor du kan sælge halvdelen bagefter. Hvis det er for dyrt tror jeg du lade det sne ind.

Mht. til at nå så gå op på taget. Skuret ser ikke højere ud end man kan nå derop fra en taburet.

Selvbygger med stort S. 
Bedste løsning er helt klart en flexibel inddækning!

Et alternativt kunne være noget ala hakkebrædder hvor du skærer et bræt til der følger bølgerne på tagstenene og montere det på undersiden  på dit dækbræt så det sidder så langt tilbage det kan, tilbageværende mellemrum kan om nødvendigt fuges.

Har du ikke samme problem i siderne??

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@Superdiy hvad søger du på, for at finde den rulle? Ved søgning på fastflash får jeg ingen resultater.

@BOFH det lyder spændende. Er det noget man kan købe fysisk et sted? Ellers ved jeg ikke helt hvordan jeg skal aftegne bølgernes gang på brættet, så jeg kan skære efter det.

Jeg har umiddelbart ikke samme problem i siderne, nej :)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis