Efter at have oplevet sne i skuret i vinters og våde vægge nogle få gange efter regn, samt at mit værktøj langsomt ruster, vil jeg rigtig gerne have efterisoleret og tætnet mit skur, i håbet om at holde det frostfrit. Jeg er dog ikke sikker på hvordan jeg skal gribe det an, for at undgå problemer med ventilation og fugt.
Jeg har vedhæftet billeder af skuret som det ser ud nu. I "toppen", altså hvor det er højest, er hvor sne og regn kommer ind. Dette ses som en lys sprække på billede 6-8.
Jeg har læst lidt om den generelle fremgangsmåde for isolering af tag til huse, men ved ikke om det også er gældende for et uopvarmet skur. Gulvet består af fliser og der er få centimeters mellemrum mellem underside af vægge og overside af fliser. Skuret er delt i to mellem to naboer, så den ene væg er delt med naboen.
Jeg søger en generel fremgangsmåde, men også svar på følgende specifikke spørgsmål:
- Vægge, billede 5-8: Jeg læser vindpap er nødvendigt på ydersiden af isoleringen, for at vinden ikke tager varmen fra isoleringen. Hvordan kan jeg montere dette, på en måde der giver mening, med et eksisterende skur?
- Vægge, billede 5-8: De reglar som væggene er bygget af er 45x95. Jeg læser der skal være mindst 20mm ventilationsafstand mellem vindpap og yderbeklædning. I bedste fald giver dette plads til 75mm isolering. Vil det være nok til at holde skuret frostfrit?
- Vægge, billede 3-4: Der mangler noget sidebeklædning (jeg tror det enten er dovne håndværkere der har bygget det, eller et forsøg på mere ventilation) hvordan lukker jeg bedst dette?
- Tag/loft, billede 1, 2, 4, 6-8: Hvordan isolerer jeg bedst dette? Undertag på de lister, som teglstenene er monteret på, afstandsliste, isolation og så beklædning?
- Tag/loft, billede 1, 2, 4, 6-8: Hvordan lukker jeg bedst og mest korrekt den sprække der er øverst, for at forhindre vådt vejr i at trænge ind, fremover?
- Er der noget som helst andet jeg bør tænke over? Både isolering, ventilation, beklædning, strøm, indretning, om det er det værd, alternativer osv.