Fuldspartling efter savsmuldstapet er fjernet fra gipsvægge

Kære LDS

Jeg har nu været en del tråde igennem, som handler lidt om ovenstående. De fleste er nogle år gamle og det stikker lidt i mange forskellige retninger.

Derfor er mit spørgsmål nu: Hvordan løser man det bedst muligt i 2024, hvis man gerne vil fuldspartle en væg og sætte filt på efter man har fjernet savsmuldstapet?
I vores nyligt overtager lejlighed på Østerbro havde man valgt at sætte glasvæv uden på savsmuldstapet på gipsplader. De vi ønsker "glatte vægge" og tapetet flere steder have løsnet sig, så blev vi enige om at fjerne al tapet, så der kan fuldspartles og sættes filt på.
Men hvor rene skal gipsoverfladerne være før, at de er klar til fuldspartling?

Jeg har vedhæftet nogle billeder af væggenes tilstand lige nu, hvor der indtil videre kun er brugt en tapetskraber til at få det af. Jeg tænker at de små savsmuldsrester skal af, ​men hvad med ​de "papstykker" der sidder helt ​fast, som man nærmest ikke kan få af uden at ​lave mærker i gipsen.

På forhånd tak for hjælpen. Det er min kæreste og jeg's første lav-det-selv projekt.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have hele overfladen til at se ud som de steder på væggen i har nu, hvor der er glat. Dvs. de brune papir plamager skal skrabes væk.

Prøv med spartel og en forstøver med sæbevand, at skrabe det af.

Herefter prime hele væggen med forankringsgrunder, så gipsvæggen bliver forseglet, før i går videre med spartel og maling.

Hvis der sidder papir som ikke vil gå af, kan i slibe det flat før i primer. Så skal det nok holde også. Der må bare ikke sidde "fnuller".

Elektronikteknikeren
Dobbelt post

Elektronikteknikeren
Tak for svar Gregeren!
Vi har efterhånden været væggene igennem med skraberen, men der sidder stadig nogle gensidige rester. Dem må vi forsøge at slibe af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også