El på loft, dels ud til flere? cowski 45 9000 28-08-2024 21:42 I forbindelse med nyt køkken skal jeg have lavet lidt el ( af fagmand). Men går allerede med nogle ideer om at få en ny gruppe op og så på loft få en fordeler boks ud til 3 andre ting. Men må man laver en fordeler boks på et loft??? 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Søren O 7958 7000 28-08-2024 22:38 Der må gerne sidde en fordelerboks på loftet såfremt den er let tilgængelig, men er det nødvendigt med boksen? Normalt bliver der “bare” sløjfet videre fra genstand til genstand. Søren O
cowski Trådstarter 45 9000 28-08-2024 22:48 Hej Søren. Tak for svar. Det kan godt være det bliver din løsning. Men jeg havde en ide om jeg gerne ville have strøm ned til det nye ovn (skifter side i køkken) men samtidige mulighed for at tænde lys på loft ( er monteret men i dag trækkes ledning ned når jeg skal bruge lys) Og så før at være helt umulig villej eg gerne have en stikkontakt monteret uden for til opladning af robotklipper. Så lidt vanskelig er jeg :-)
ev elmand 30486 7480 28-08-2024 22:55 De er helt almindeligt, bortset fra ovnen på en almindelig lysgruppe. Men det skal ikke vær en fordeler boks på loftet. Det kan være lovlig men meget upraktisk.Der føres en kabel fra sikrings boks op til stikkontakt på loftet, herfra ned til lampested i køkken hvor det så fordeles ud fra stikkontakt udvendig kan komme fra en stikkontakt i køkken. Der skal være 2 grupper til køkken, men det må gerne være sammen med nogen andet f.eks. gang, stue eller værelse.Det er mest praktisk at ovn kører på 16 A gruppe sammen med andet. Det kan være komfur, opvasker eller cooker. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
cowski Trådstarter 45 9000 28-08-2024 23:12 Hej Erik/ ev elmand. Huset jeg bor i er fra 58, så noget gamle lort. Alle stik kontakter/lampe udtag køre på samme gruppe. Dvs har fået lavet noget i kælderen der har selvstændigt gruppe ( 2 værelser, samt vaskemaskine/tørretrumbler). Før havde ovn/komfur/opvaskemaskine deres egen gruppe, men med det nye køkken bliver kogeplader/opvaskemaskine på den gamle side, mens ovn flyttes over på ny side. Her er der godt nok et stik kontakt, men den er jo på "alle" gruppen. Derfor vil jeg gerne have ny gruppe op. Grunden til jeg vil have et ekstra udtage til robot klipper er at huset er med høj kælder og jeg tænkte jeg kunne gemme nedgang fra "1 sal" bag et nedløbsrør.
S. Fabrin 19639 4400 29-08-2024 08:13 Som Erik skriver, skal der være to grupper i køkkenet. Når huset er fra -58 så har du, som du skriver, en gruppe til lyset, og en trefaset gruppe til komfuret. Du skal derfor have udvidet med mindst en lysgrupper. Den trefasede 16A gruppe til komfuret kan bruge til så de to faser bruges til kogepladen. den tredje fase bruger du så til ovnen og opvaskemaskinen, Jeg forestiller mig, at ovnen ikke er sammenbygget med kogepladen. Installationen til ovnen og opvaskemaskine kan du passende afslutte i en schukostikkontakt. Når du nu er i gang, så få ført en trefaset gruppe frem til vaskemaskine samt en gruppeledning til lyset i kælderen. Stikkontakten til robotklipperen kan du føre ud fra kælderen ved at føre kablet ud gennem væggen. fase Annonce
cowski Trådstarter 45 9000 29-08-2024 08:17 Siger tak for input. Snakker med min el mand når jeg får fat i en om hans ideer og løsninger
ev elmand 30486 7480 29-08-2024 11:54 Det er jo netop ved renovering at det er tid til at få det opgraderet fra " noget gammelt lort" til noget mere tidssvarende. Du har selv fat i de rigtige med en ny gruppe. Det er bare fordeler boksen som jeg absolut ikke mener der er behov for. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
cowski Trådstarter 45 9000 29-08-2024 16:00 Til Erik / ev elmandTror mere det var mig der kunne se en mulighed for at være lidt smart i en fart når der alligevel skulle strøm op via loftet :-)
ev elmand 30486 7480 30-08-2024 23:12 Ja det er nok fordi du ikke er elektriker. Jeg siger nogen gange: Antallet af forgrenings dåser i en privat hus installation er omvendt proportional med hjerne størrelse på elektriker" Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst/eller om jeg nogensinde har brugt forgrenings dåse i en almindelig lysinstallation. Jeg kom i lære som elektriker i 1967.Jo for resten. Omkring 1971 -1975 lavede jeg mange fabriks fremstillede huse. De havde en byggetid efter sokkel var støbt på 10 arbejdsdage. Her var installationen planlagt på en måde så der hjemmefra var monteret en forgrenings dåse på loftet for hver gruppe. Herfra stak vi så kabler ned i i fabriks monterede rør. Elektriker arbejdet tog omkring 2 mand 6 timer i hvert hus. Det var ofte lange dage når vi skulle med færge til og fra Sjælland f.eks. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)