Kan jeg selv fjerne dette skimmelsvamp eller er det for slemt?

Hej,

Jeg har uheldigvis fundet skimmelsvamp bag sofaen..

Sidste år fik jeg noget bag sengen på soveværelset, som var skubbet helt op mod væggen med vinduer

Jeg fik det fjernet med Rodalon, og havde fremadrettet lidt afstand fra seng til væg, og har intet haft lige siden

Jeg tænker der er et mønster her, for sofaen på billedet har stået helt op af væggen, hvor der også er vinduer

Mine vinduer om vinteren, har det med at have meget kondens, så mon ikke fugten er der fra?

Men. Denne her omgang ser noget mere slem ud, for tror det har haft længere tid at gro på

Der er i hvert fald trængt fugt ind i fodlisterne, og det var der ikke i den anden

Tænker I jeg selv kan fjerne det hele, eller skal jeg have professionelt hjælp ud?

Og er sofaen farlig at beholde, eller hvordan?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vasker det bare ned med rodalon, sofaen må også gerne få en tur.
Ift fremadrettet så skal du på samme måde som tidligere fjerne årsagen til at skimlen opstår, dvs mere varme på og (især) bedre ventilation vha luftskifte i lokalet og afstand til ydervæg fra dine møbler.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@BOFH ​Så fodpanelet kan jeg nøjes at male over bagefter. Ingen udskiftning?
Skrab det løse maling af fodlisten. Hvis træet er tørt og hårdt som træ skal være, kan du nøjes med overmaling.
Enig.

Overordnet så har det løse maling ingenting med skimlen at gøre, malingen har ssv sluppet pga fugt i træet.
Så kuren er afskrabning, afslibning til rent træ, evt noget rodalon samt maling til sidst når det er tørt.
Hvis det er et tykt lag maling kan det godt være man skal have spartlet lidt med noget filler for at skjule overgangen mellem nyt og gammelt. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@GodeVen, @BOFH, tak for gode inputs. Jeg takler skimmelsvampen selv
Årsagen er manglende udluftning, og ikke fugt i vinduer. 
Den del har også manglende udluftning som årsag. OG naturligvis ikke tørre tøj inden dørs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også