Skift af dørhåndtag i gammel bagdør

Vi har en gammel bagdør, hvor håndtaget bliver ved at falde af.

Som i kan se på billederne, så er der næsten ikke noget træ tilbage til at skrue dørhåndtaget fast i.

Hvad gør man så? Skal hele metaldelen som dørhåndtaget forbindes til skiftes... eller er vi helt ude i en ny dør  

(låsen sidder højere oppe, så den del af uafhængig af håndtaget og problemerne med håndtaget).
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det letteste er at får et dørhåndtag der passer til låsekassen. Det nuværende håndtag er beregnet til låsekasser hvor håndtaget fastgøres med gennemgående bolte. Man har så forsøgt at fastholde det med træskruer. Men det dur ikke.

Det originale håndtag var lavet på en anden måde. Der var en gennemgående firkantet stang, hvor håndtagene var fastgjort enten med en split eller skrue. Rosetterne var løse og fastgjort med træskruer. Man da der ikke var træk i dem, faldt de ikke af.

Her er et eksempel til en yderdør:
https://www.silvan.dk/jasa-doergreb-coupe-soelv?id=2760-5388149

Du kan også udskifte til en moderne låsekasse og bruge et moderne håndgreb. Men du kan næppe få en ny låsekasse, der passer til den gamle dør.
Du kan også reparere det ved at pille døren ned og håndtaget af og fylde hullerne i træet op med noget stærk lim. Eg superlim + bagepulver eller epoxy-lim.
Når limen er afhærdet borer du hullerne op så de er 1-2mm tyndere end dine skruer og sætter det hele sammen igen, husk ikke at få lim ind i/på låsekassen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er sjælden mere end 5-10 mm ind til låsekassen, så det er meget korte skruer. Når man åbner døren er trækket udlukkende i de skruer. Så forstærkningen skal være stærkt som stål, før det kan holde.
Enig, det er en gammel dør der fået mange tæsk hen over tid - det foreslåede fix er kun en levetidsforlængelse - men væsentligt billigere og nemmere end at finde nyt greb + låsekasse.

Udskift af døren er heller ikke let da det vil være ligeså svært at finde noget der passer til karm og hængsler.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for de gode svar. Tror vi går efter 10-4 grebbet og ser om det ikke løser problemet.

Tak for hjælpen  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også