Save i bøgebrænde

Er gammel tørt bøge brænde bare helt umulig at save i med båndsaven?

For et par måneder siden skilte jeg båndsaven ad og fik den samlet helt perfekt så den kunne save et fint stykke snorlige i fyr træ.

Nu har jeg lige været ude og forsøge at save nogle små "planker" altså på langs, i noget bøge brænde.
Så ​vrider den klingen og trækker skævt.

Kan det være klingen som er sløv? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste du ikke ikke nævner er klingen - det er den vigtigste del og skal være filet, lagt ud og dine styr skal fungere - er det lige snit evt. med lanside, betyder bredde på klinge også en del. Klinge hjulene har sikkert en gummi eller kork beklædning der er højest på midten, Er den belægning slidt, kører klingen bagud ved belastning og kan ødelægges på tryklejet med klingestyrene. Men et billede siger mere.

Hvordan med klinge styrene  er de justeret så tæt på emnet som muligt..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg syntes da at jeg nævner klingen, jeg spørger om den kan være slidt.
Den kørte perfekt i fyr træ, efter jeg havde brugt lang tid på at indstille den.
Men tørt bøg virker super hårdt.
Klingen er en 1830x10 14T

Jeg tror jeg vil prøve med en ny klinge.

Selve træet havde jeg skruet på et stykke krydsfiner for at sikre det helt perfekt op ad landet.
Den fremgangs måde her jeg benyttet før med godt resultat.

Jeg gider bare ikke hvis jeg ødelægger klingerne på træ som er for hårdt og jeg kan ikke finde ud af og slibe dem op.
Jeg har igen prøvet at save lidt fyr træ og det blev ok(inden for skiven)
Så har jeg hentet en ny klinge og høvlet en 90° vinkel på et stykke bøg, når jeg får skiftet klingen vil jeg prøve at save direkte op mod savens land.
Jo hårdere træ jo flere tænder, og HSS klinger bliver hurtigere sløve som HM. Men hvis det fungerer med den nye klinge, er det da fint nok. 

cdp skrev den 27-08-2024 17:29:47

Jo hårdere træ jo flere tænder, og HSS klinger bliver hurtigere sløve som HM. Men hvis det fungerer med den nye klinge, er det da fint nok. 

Det må du lige forklare. Jeg vil tværtimod mene at han skal have en klinge med færre tænder, måske 4-6 tpi for at skære noget i den tykkelse der vises. Det er vigtigt at klingen kan komme af med savsmuldet, ellers kan den godt begynde at vandre. Der findes utallige guides omkring dette på nettet og på youtube

Se også denne side

https://www.highlandwoodworking.com/bandsaw-resawing-tips.html

Med venlig hilsen

Anders

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis