Membrandåse som forgreningsdåse?

Jeg er igang med at få overblik over mine installationer, og jeg kan se at man har valgt at bruge en membrandåse til forgrening. Er det efter bogen, eller skal den laves om så det bliver en forgreningsdåse.

Jeg antager at forskellen mellem en membrandåse og forgreningsdåse, udover membranen, er at man kan lave en rigtig aflastning i en forgreningsdåse.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder i millionvis af membrandåser rundt omkring som er brugt som forgreningsdåser, grunden til dette er at der er meget plads i dem og så er de lovlige, blot de er tilgængelige, mvh en udannet elektriker. 
Aflastningen af kabler skal så bare udføres på en anden måde fx med bøjler.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

mfrost skrev den 26-08-2024 05:35:48

Der sidder i millionvis af membrandåser rundt omkring som er brugt som forgreningsdåser, grunden til dette er at der er meget plads i dem og så er de lovlige, blot de er tilgængelige, mvh en udannet elektriker. 

Må man aldrig skjule en forgreningsdåse?

HrT skrev den 26-08-2024 10:05:03

Nej for så bliver det en skjult samling.

fase
S. Fabrin skrev den 26-08-2024 10:07:50

HrT skrev den 26-08-2024 10:05:03

Nej for så bliver det en skjult samling.

Så i realiteten, der hvor min forgænger i huset har leget huselektriker, kan jeg vælge at enten få det løftet op over isoleringen, eller få en loftdåse/lampeudtag hvori samlingen gøres tilgængelig?

Nu kommer vi til et definitionsspørgsmål. I det tilfælde, du nævner, drejer det sig om, om en dåse dækket af isolation er en skjult samling. Den er jo ikke skjult på den måde, at den er gemt bag bygningsdele som f.eks. et nedsænket loft. Jeg vil dog anbefale dig at hæve samlingen/dåsen op over isoleringen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis