gennemsigtig bølgeeternit

Hej!
Jeg har lige et lille spørgsmål..... I mit sommerhus har jeg et næsten fladt tag, det hælder lidt. En enkelt af tagets bølgeeternitplader er lavet af noget gennemsigtig noget?? som giver et dejligt ovenlys i et rum som faktisk ikke har nogle vinduer.
Jeg er i gang med at renovere og isolere bl.a. loftet, jeg vil frygtelig gerne beholde mit ovenlys men hvordan får jeg lavet det så varmen ikke fiser ud?? Det skal siges at jeg før har haft problemer med at der opstår meget kondens ved den gennemsigtige plade som drypper ned på gulvet. Vil mit problem være løst hvis jeg sætter et vindue op de ca 130 mm under loftet, og skal hullet mellem vindue og loft så være lukket helt lufttæt til, for at undgå kondens..? er det nødvendigt med en termorude?

Venlig Hilsen
David
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil lave det perfekt, så sæt et Velux-vindue i - så vil du aldrig se kondens og evt. kan du få et der kan åbne også.

Vores hus er 30 år gammelt og de fungerer fortsat perfekt, så det er en god investering!

Mvh. JørgenE
Velux laver skam også til tage uden hældning.

Mvh. JørgenE
Flot Jørgen den kendte jeg bare ikke !!!

MVH Njord
Til PeterR: Øhhh tak, tror jeg nok, jeg isolerer med 125mm Flexi A bats, jeg ved godt det er i underkanten men det er til mit Kolonihave/sommerhus, som før slet ikke var isoleret...jeg sætter dampspærre op under isoleringen. jeg tror iøvrigt jeg vil prøve med dobbeltklæbende tape, som jeg har læst mig til i dette fantastiske forum.

Med hensyn til vinduet, så havde jeg egentlig ikke tænkt mig at gå hele vejen.. dvs med isætning af velux vindue.
Som det ses på billedet har jeg lavet en slags ramme omkring den gennemsigtige eternit, og jeg havde egentlig bare tænkt mig at få lavet et vindue/rude jeg kunne sætte op under rammen, og dermed bibeholde de ca 140mm luft op til taget. jeg har forsøgt at lave rammen tæt. jeg har tætnet med fugemasse, men jeg ved ikke om selve taget er helt lufttæt..
Min teori er, at jeg ved at lave rammen/hullet op til taget tæt, kan få en slags termorudefunktion, og at jeg dermed undgår dug og andet sjov..
Er jeg helt ude i hampen her??

Venlig Hilsen
David
Nej det er du ikke, det er lavet sådan før, så forsæt du kun.

Mvh. Carsten
Tror ikke helt du undgår ikke fugt/kondens, idet fugten i den luft, der er i hulrummet, vil kondensere for oven.

Men interessant idé - lad os høre, om den fungerer.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Tror ikke helt du undgår ikke fugt/kondens, idet fugten i den luft, der er i hulrummet, vil kondensere for oven.


For at minimere det problem må det gælde om at lukke hullet, når den absolutte luftfugtighed er lavest mulig, dvs. når det er koldt og tørt i vejret - altså for ca. 14 dage siden sad

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tak for jeres meninger!
Jeg tror jeg forsøger at sætte et vindue op i niveau med træbeklædningen, så må vi se hvordan det går..

Jeg vender måske tilbage med beretninger.

Venlig Hilsen
David
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis