Trægulv knirker .. hvad er det bedste og nemmeste fix?

Trægulvet i to værelser på vores første sal knirker voldsomt. (Det er gjort endnu værre af, at det ene værelse er vores 2-årige barns, så det kan være svært at slippe ud når hun er lagt til søvn...). Jeg er ude efter en billig løsning på problemet. Væggen, der adskiller de to værelser er en gipsvæg monteret oven på gulvet. Alle andre steder på etagen er gulvet lagt rundt om væggene, og her er altså ingen knirkeproblemer.

Jeg har kunne læse mig til, at en mulighed er at brædderne ikke længere sidder helt fast på strøerne, så blot at skrue nogle ekstra skruer i der, kunne hjælpe. Noget andet er gulv-jacks, som kan være brugbare hvis strøerne ikke længere er stabile på underlaget .. (som jeg forstår det?)

Jeg har vedhæftet nogle billeder af markering hvor problemet er værst, samt et par videoer der demonstrerer det. Jeg kunne godt tænke mig en second-opinion fra nogle kloge hoveder herinde (inden jeg begiver mig ud i noget) på hvad der sandsynligvis vil hjælpe.

Fotos vedhæftet indlægget her. Videoer (samt fotos) kan ses på følgende link:
https://share.icloud.com/photos/05c9Qt1k5yCeimBUdSL0QjelQ

På forhånd tak!
Caspar
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se om du kan slå sømmene længere i, du skal brugen en dorn til at komme der ned.
kaffemand skrev den 25-08-2024 14:58:56

Prøv at se om du kan slå sømmene længere i, du skal brugen en dorn til at komme der ned.

Tak for tippet. Har lige forsøgt på et afgrænset område. Sømmene sad generelt ret godt fast, et par stykker blev måske lige fæstnet en smule mere. 

Synes måske det knirker marginalt mindre nu, men det er måske indbildning. Problemet er i hvert fald ikke forsvundet ..

@caje
​En nem men ​måske ikke den bedste løsning er, at drysse ​et tyndt lag kartoffelmel på gulvet, ​hvor det knirker. Derefter laver man 50 englehop på stedet ;-), ​og derefter frem med støvsugeren. Det kan i nogle tilfælde hjælpe, hvis det er fordi gulvbrædderne gnider mod hinanden.
BMF skrev den 25-08-2024 17:04:00

@caje
En nem men måske ikke den bedste løsning er, at drysse et tyndt lag kartoffelmel på gulvet, hvor det knirker. Derefter laver man 50 englehop på stedet ;-), og derefter frem med støvsugeren. Det kan i nogle tilfælde hjælpe, hvis det er fordi gulvbrædderne gnider mod hinanden.

Det lyder som en sjov metode, men gulvet er lakeret så det vil nok ikke virke 😃

Mit bud gik også på sømmene.. 
Find ud af om brædderne knirker fordi sømmene ikke sidder fast i strøer/bjælker, eller fordi brædderne glider op/ned ad sømmene.

Men nææj, hvor jeg husker de aftener, hvor man udarbejder de sejeste ninjamoves, ud ad børnenes værelser! Tak for lige at minde mig om det.. det er sjov, når man ser tilbage på det🙂👍

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Hejsa
Jeg har gode erfaringer med gulvjacks. Jeg finder det langt mere sandsynligt at det er opklodsningen af strøerne som ikke længere er understøttet pga kiler som er krympet eller bare gledet væk. 
Ved du om det er et gulv som er bygget op med strøer?
Vi har et lignende gulv på vores 1. sal og umiddelbart er jeg af den mening, at det er noget fanden har skabt.
Det knirker og brager overalt. Jeg havde på et tidspunkt en gulvekspert til at se på det, og han kunne ikke anvise nogen løsning. En anden foreslog at man skulle bore huller og skrue fast og så sætte propper i. Det blev gjort et par steder og hjalp overhovedet ikke.
Jeg undrer mig over, at der er synlige søm i dit gulv, så jeg tænker, at det da vist ikke er normalt (jeg har ingen synlige søm), så mon ikke det er fordi, at nogen tidligere har forsøgt at fjerne knirkeriet ved at slå disse søm i - hvilket jo så desværre åbenbart ikke har hjulpet.
Jeg vil da tro, at gulvet er med fjer og not, og der vil man jo normalt bruge skjult sømning.

Kurt B. Andersen
Lige præcist dette problem på et bøgeparket sømmet til strøer var jeg med til at løse i sidste uge. Her blev knirken reduceret med ca. 90%.

Løsningen var at skrue parketten mere fast. Først blev der forboret huller i mellem de eksisterende søm på 3½ mm ned igennem parketten Ca 2½.3 cm. Derefter blev 60 mm skruer TX15 messing brugt til at fæstne parketten til strøerne. Messingskruerne sidder nu imellem sømmene på samme række.

Min kollega blev så glad :-)

De sidste 10% knirken skyldes nok parketten på strøen ved siden af, som ikke blev skruet fast. - den bliver skruet fast på tilsvarende vist om en uges tid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også