Opmuring af vindueskarm på ny

Hej,
I forbindelse med forberedelse til nyt køkken, har vi fjernet klinker fra væggen og vindueskarmen. Hvad end der var blevet lagt ovenpå gasbeton blokkene, var revnet og lå løst, så dette fjernede vi også, resulterende i en vindueskarm langt under det niveau den før var i og under vinduets underkant. Jeg har fyldt hulrummet under vinduet med glasuld og derefter PU skum, for at holde styr på glasulden. PU skum var muligvis en fejl (mere om dette længere nede)
Derefter har jeg skruet et bræt fast på indersiden af vindueskarmen, for at skabe en "kasse" og bunden af denne kasse har jeg støvsuget, primet og fyldt med noget grovbeton. Jeg står nu med det i ser på billederne. Stregerne er videreførelsen af vindueskarmens underkant, i vatter, minus 5 mm (til fuge, mere om dette længere nede)

Vi ved ikke helt hvad vi skal gøre med denne vindueskarm herfra. Jeg ved ikke hvordan jeg nemmest får karmen op i niveau, men også i vatter. Brættet på indersiden er i vatter, men jeg har ikke noget ved vindueskarmen jeg kan "trække af" på, sammen med brættet, for at få et evt. nyt lag beton helt i vatter. Mit bedste bud er et bræt med et vaterpas på, som jeg langsomt trækker henover et nyt lag beton, men det er også bare dømt til at gå galt.

Derefter er jeg i tvivl om hvordan fugen skal være, mellem karmen og vinduet. Det er også i disse tanker at det er gået op for mig at PU skummet muligvis var en fejl. Jeg har lavet 2 skitser af hvordan jeg ser man kan opbygge en vindueskarm, hvor jeg vil mene at scenarie A er den rigtige. Forskellen (og spørgsmålet) er egentlig blot om fugen skal flugte med selve vinduet og være "ovenpå" karmen, eller om den skal flugte med karmen og være "under" vinduet.

Der skal ikke fliser op nogle steder, blot glasfilt og hvid maling, så vi vil nok synes det er lidt mærkeligt at have fliser i vindueskarmen. Bud på andre afslutninger, som vil være bedre? Konen er glad for planter og nips ting i vindueskarmene og jeg er bekymret for at hvis vi også lægger glasfilt i vindueskarmen, at der dannes ringe på glasfilten, fra de våde potteplanter, som har svært ved at komme af.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vælger scenarie A, men beklæder ikke vindueskarmen med glasfilt og maler den. Det holder ikke, men brug nogle hvide fliser.

fase
S. Fabrin: Tak! Har du også bud på hvordan jeg får vindueskarmen i vatter?
Helt klart A!
Du kan lave en "ko" - en skabelon du kan trække oven på vinduets ramme til at trække af efter i det niveau du ønsker så det bliver lige (selvfølgelig forudsat vinduet sidder lige).

En eller anden slags beklædning med klinker eller plade i hårdt materiale er at foretrække i karmens bund. En malet overflade holder ikke længe og vil hurtigt komme til at se kedelig ud.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Din beton overflade ser ud til at være lige nok til flisebelægning. Det flugter under vindue og langs din "kasse" Men det skal du naturligvis tjekker med vaterpas. 
Mangler der lidt kan du sætte et lige bræt på den træramme du har lavet. Denne bræt skal naturligvis være i vater og paralle med vindues ramme. Så kommer det med den " ko" 
Det er en skabelon du laver af en plade, som passer netop med et hak der kan køre hen over vindues rammen, og bunden kører så på det midlertidige bræt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH og ev elmand: Tusind tak for jeres råd, en såkaldt "ko" er præcis hvad jeg skal bruge og vil forsøge at lave sådan en i løbet af ugen.
Konen ønsker hverken fliser eller en plade, så vi må forsøge os med en højglans maling med/uden glasfilt. I husets andre vindueskarme er det vandskurede mursten der er malet og disse ser fine ud endnu.
Husk evt en stribe malertape på vinduet så du ikke laver ridser i malingen 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også