Smøring af cykel kæde

Er dette det rigtige smøremiddel til cykelkæder?

Jeg synes ikke det virker super godt. Men ved ikke hvad der er bedst. Jeg havde tidligere bare brugt en rest motorolie. Er det lige så godt?

Bør man smøre kæden på en ny cykel?
Har købt en helt ny cykel og kæden ser ikke ud til at være smurt. Men vil heller ikke smøre den med noget dårligt stads. Se billede.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er link til produkt
https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie-rens-og-pleje/smoremidler/kaedespray-400-ml-optimize/n1388086096/pn-234132781/
Ville sådan noget her være bedre?
https://www.thansen.dk/cykel/vaerktoj-og-plejemidler/smoremiddel-og-kaedeolie/squirt-voks-smoremiddel-til-kaede-120ml/n-233539802/pn-233539800/
Kæden er smurt fra fabrikkens side med et produkt der gerne hodler ret længe. DEn er smurt på en måde så smørelsen trænger ind i kædeleddene hvor der er brug for den.

Squit voks kræver helt at du renser kæden helt hvilken kræver lidt arbejde

Sprayen du linker til kan også bruges. Sørg for at tør overskydende smøring væk bagefter. Kæden skal ikke være "fedtet og glinsense af olie" da det bare samler skidt

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ok. Mange tak.

Så fortsætter jeg bare med den jeg har og tørrer overskud væk

og når du smørre så smør på inderside af kæde ikke yderside.....som mange gør, centrifugalkraft er med til at olien bliver tvunget helt ud og igennem ledene..
Annonce
mfrost skrev den 24-08-2024 11:27:18

og når du smørre så smør på inderside af kæde ikke yderside.....som mange gør, centrifugalkraft er med til at olien bliver tvunget helt ud og igennem ledene..

Ah. Det bar et godt tip. 😃

Personligt bruger jeg olie i tube, da den er meget nemmere at dosere end spray som sviner for meget.
Der findes 2 typer olie (generelt set) En til tørre forhold. Det vil sige at den er lavet til cykler der kun kører når vejret er tørt eller hvis du bor i en ørken  
Og en anden der er til våde forhold (læs Danmark hele året).
Fælles for dem begge er at de skal ind i kædeleddene for at virke. Olien skal på kæden i rigeligt mængde, der køres en 30-40 omgange mens der skiftes gear.
Så tager du en klud og begynder at tørre kæden af indtil den ikke længere smitter af når du rører ved den.
Husk også at gearrullerne får lidt olie når du er i gang.
Så kører du en lille tur, hvor du skifter gear så meget som muligt og når du kommer tilbage, kan du køre kluden over kæden igen, og du vil opleve at den overskydende olie er blevet presset ud af alle leddene.
Der findes olie der indeholder teflon, som kan være god at bruge hvis du kører om vinteren, når der saltes på vejene, for salt er kryptonit for jern.

En "olievåd" kæde tiltrækker støv og skidt, hvilket virker som slibemiddel, som igen betyder at kæde, gear, klinger og kassette bliver hurtigere slidt, og du skal skife delene oftere...
Som en urmager en gang fortalte mig: Friktion er fjenden!! Et rent leje kan holde rigtigt mange år, med bare 2 støvkorn, og lejet er dømt til undergang.
Nu er en cykel jo heldigvis ikke en urværk. men alligevel er det en ret god huske regel.   

PS: De nye kæder du køber, bliver typisk "kogt" med olie/fedt som gør dem langtidsholdbare.
Jeg har et par gange lavet det selv, men det er kræver at du afmonterer kæden, lægger den et bad af rensebenzin og blæser den helt ren, inden den varmes op i en ovn, for så at "bade" den i olie til den er kold.
Så skal den tilbage på cyklen og tørres med klud som beskrevet ovenfor.
Men når en racerkæde i bedste kvalitet koster 4-5 gange hvad en almindelig kæde koster, så må man gøre op med sig selv om den er tiden værd   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad mener du med "Jeg synes ikke det virker super godt" om den kædespray du har?

Jeg bruger selv Finish Line Våd, som både fås i spray og drypflaske, og jeg er godt tilfreds med smøreevnen og holdbarheden. Sprayen sender skum ud af et tyndt rør, som gør det let at komme ind på besværlige steder, eks. i mine SPD-pedaler.

Et andet produkt, som jeg ofte hører omtalt, er Morgan Blue, men jeg kender det ikke selv.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg købte en dåse med kædefedt, som jeg lagde kæden ned i og varmede det op så det blev tyndtflydende. Derefter hængte jeg kæden op, så det overskydende fedt kunne dryppe af. Kæden monteres igen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis