Tilslutning af vaskemaskine og tørretumbler

Hej, 

Jeg har haft en kombivaskemaskine tilkoblet her og vil gerne bytte til en vaskemaskine og tørretumbler. 

Jeg kan selvfølgelige genbruge stikket fra kombimaskinen, men kan jeg ikke også bruge stikket over i hjørnet til tørretumbler? Eller hvordan tjekker jeg det? Ledningen ser kraftig ud.

De bedste hilsner, 

Søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første billede viser en afbryder, hvor der er ført en ledning ned til en stikkontakt. Du kunne flytte stikkontakten op hvor afbryderen er. Du skal bare bytte de to ting, underlaget er det samme.
Du kan så tilslutte den ene maskine der.
Den anden maskine kan tilsluttes den trefasede stikkontakt.
Endelig er der den løsning, at du får lavet to Schuko stikkontakter tilsluttet i den trefasede stikkontakt. Det betyder, at du ikke skal skifte stikprop på de ny maskiner, da de sikkert er forsynede med schuko stikpropper.
Selve installationen og forlængerledning taler vi ikke om.

fase
Har flyttet stikket fra den gamle kombi over på vaskemaskinen (billede 1) og tænker at smide en Schuko stikprop med jord på tørretumbleren, som jeg kunne sætte på den stikkontakt der er ovre i hjørnet og som går op til afbryderen. 

Kan det gå også?
Eller skal jeg flytte stikkontakten op til afbryderen, som du skriver?
Søren- skrev den 24-08-2024 09:40:28

Har flyttet stikket fra den gamle kombi over på vaskemaskinen (billede 1) og tænker at smide en Schuko stikprop med jord på tørretumbleren, som jeg kunne sætte på den stikkontakt der er ovre i hjørnet og som går op til afbryderen. 

Kan det gå også?

Den montage af komfurstikket mener du da ikke, vel? Kappen på kablet skal føres ind under aflastningsbøjlen.

Du skal forsyne din tørretumbler med et dansk stik med jord og ikke et schukostik. Schukostik er altid med jord.
Du skal flytte den viste stikkontakt op på afbryderens plads. Det er ikke nødvendigt med en afbryder foran stikkontakten.

fase
Haha, noteret. Hvorfor egentlig hvis der ikke er nogen belastning på stikket? Prøver blot at forstå. 

Og hvorfor skal den flyttes op på afbryderens plads? Hvad er det forkerte i blot at bruge stikket nedenfor? Igen prøver jeg blot at lære.

Tusind tak for hjælpen.
Annonce
Søren- skrev den 24-08-2024 12:26:40

Haha, noteret. Hvorfor egentlig hvis der ikke er nogen belastning på stikket? Prøver blot at forstå. 
Den måde der er monteret på er ulovlig. Kappen skal føres ind under aflastningsbøjlen.

Og hvorfor skal den flyttes op på afbryderens plads? Hvad er det forkerte i blot at bruge stikket nedenfor? Igen prøver jeg blot at lære.
Den viste installation er ulovlig, fordi kablet ikke er fastgjort muren. Det kan lettest lovliggøres ved at skifte afbryderen med stikkontakten. De passer i samme underlag.
Og så er der lige den ulovlige forlængerledning. Der er ulovlig fordi den går fra et rum til et andet.

fase
Tak. Så lærte jeg også lidt i dag.

Der var en stikkontakt med jord højere oppe. Ser det her rimeligt (lovligt) ud nu?

Der er i hvert fald strøm på maskinerne. 

Dbh Søren
Ja, det ser bedre ud.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis