Altan på stolper

Jeg har købt en færdig altan som jeg gerne ville have sat op tilstødende til en eksisterende terresse.
Det var en god pris og den passede lige på målene. Den har jo en færdig ramme så den skulle vel bare op på nogle stolper.
Hvor meget stolpe værk skal der så til sådan en? Her tænker jeg gerne for meget end for lidt, den skulle jo gerne blive der når sviger familien træder ud på den.
Den er 380x153 og vejer en 400-500kg 
Er 4 stolper i HEB 160 fint? Og hvis ja skal de så være galvaniseret når de skal støbes i jorden?
Så kan den også lægges oven på et vinkel jern 10x10cm i 10mm jern som boltes ind i den sokkel der kommer ud fra huset? Har forsøgt med tegning.
Alt for meget? eller?
Har også forsøgt af nogle omgange at få en håndværker/smed til at kigge på opgaven men det er ikke nemt at finde en der gider ringe tilbage eller ville komme forbi. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Når den står på stolper så er det ikke så meget tryk nedad der er et problem men stabilitet. Det afhjælper du så meget ved at den kan fastgøres på sokkel. 
Jeg ville ikke tro at HEB bjælke er den bedst egnede profil. Jeg ville vælge rør som enten kan være rund eller firkantet. 
Det kunne være 120 x 120 x 5 mm eller 120 x 5 mm rør . Mindre kan også klare det, men man skal passe på at det ikke ser for klejn ud, så tør svigerforældre ikke at træde ud på den. 
Rørene skal have svejset nogle lapper på til fastgørelse, desuden skal der svejses nogle tilfældige lapper på så det holder bedre nede i betonen. 
Alt over sokkel bør galvaniseres så det er vist nemmest at få det hele dyppet.
Den nemmeste fremgangsmåde er nok at få den hejset op på vinkeljern på muren, og lade altanen hvile midlertidig på et par "soldater"  Så kan du lade de blivende stolper hænge ned i hullerne og støbe med beton. 
På den måde ved du at det kommer til at passe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis