Gemt elinstallation bag afstandsstykke

Davs,

Jeg er ved at forberede til nyt køkken og har i den forbindelse lige lavet nye el installationer i det eksisterende køkken. Jeg har bl.a. flyttet et lampeudtag i væggen, som skal bruges til lys under overskabene. Lampeudtaget skulle flyttes for at der er plads til de nye, højere overskabe. Jeg så en fidus i at holde lampeudtaget over skabene og så gemme dette bag afstandsstykkerne/afdækningspladerne der senere skal op mellem overskabe og loft. Hvad jeg lidt for sent har fundet ud af er, at der ikke må være skjulte el installationer, hvor man skal bruge værktøj for at tilgå dem, hvilket man skal for at tilgå denne. Det giver selvfølgelig god mening, men jeg er ikke interesseret i at det skal være synligt, ej heller er jeg interesseret i at svine hele køkkenet til for at skære nye riller.

Derfor kigger jeg på et alternativ, som at ​et stykke afstandsstykke sidder ​fast med en form for ​"klik" beslag, a la samme ide som sokkelpladerne til IKEA køkkener. Jeg har fundet dette beslag: https://www.bauhaus.dk/rullesnapper-33x14-mm og ved ikke lige hvor højt det er, men jeg tror det går. Inden jeg fortsætter med min ide, er der så nogen der har en bedre ide?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De er udmærkede. 
Men man skal både tænke på senere brugere og sin egen hukommelse. 
Det er nu ikke så forfærdelig at hugge en rille med håndmejsel, så udtaget kommer til at sidde helt rigtigt.
Er dine lamper lavvolt så er det naturligvis et godt sted at gemme strømforsyning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor tung er dækpladen? Tror et billigere alternativ kunne være en magnetlås​.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Erik: jeg er enig, jeg har allerede hugget et par stykker i hånden. Men som jeg også skriver, vil jeg sætte stor pris på muligheden for at have udtaget skjult, da det ellers vil være sært placeret.
Lamperne vil være lavvolt.

BOFH: gud ja, god ide! Jeg havde tænkt at bruge dækpladen over siden af et overskab (i stedet for et langt stykke dækplade over fronten) og så montere et hængsel i den ene side, så det principielt blev en låge. Så skal der bare laves en skjult lukke/låse mekanisme i form af den du eller jeg linker til. Jeg tror faktisk dit bud med magnetlåsen vil være noget bedre end mit. Tak for buddet!
matiashaabet skrev den 22-08-2024 07:11:51

Erik: jeg er enig, jeg har allerede hugget et par stykker i hånden. Men som jeg også skriver, vil jeg sætte stor pris på muligheden for at have udtaget skjult, da det ellers vil være sært placeret.
Lamperne vil være lavvolt.

BOFH: gud ja, god ide! Jeg havde tænkt at bruge dækpladen over siden af et overskab (i stedet for et langt stykke dækplade over fronten) og så montere et hængsel i den ene side, så det principielt blev en låge. Så skal der bare laves en skjult lukke/låse mekanisme i form af den du eller jeg linker til. Jeg tror faktisk dit bud med magnetlåsen vil være noget bedre end mit. Tak for buddet!

Mon ikke et "Push-open" beslag vil egne sig fint i kombination med et hængsel?

Push-open​​​

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders,
Jo! Men så vil jeg også mene der skal være et greb på lågen for at åbne den. Hvis der sidder metal fra et magnet beslag, kan dette klares med en magnet
Annonce
Der behøves netop ikke et håndtag ved et push-open beslag, det kræver blot at der er lidt luft bag lågen (der selvfølgelig også kræver et hængsel i den anden ende). Hvis du anvender magnetløsningen kræves der greb, men måske vi taler ved siden af hinanden.

Med venlig hilsen

Anders

Husk nu at det ikke er nok at kunne komme til installationen, men at man også skal kunne arbejde på den. Det er ikke sjovt for ikke at sige umuligt at arbejde på en installation gennem en åbning på 20 cm og 40-60 cm inde.
Du kunne overveje at rykke installationen frem, så det er til at få fat i.

fase
Anders: ​Ja, det kræver der er nok luft til at man kan få pølsefingrene ​(eller andet) ind bagved og få fat. Ved en magnetlås ​kan man bruge en magnet som et ​midlertidigt greb. Men ja, jeg tror vi er enige og blot ​misforstår hinanden lidt :)

S. Fabrin: Korrekt, dette er også i mine tanker. Lampeudtaget er flyttet, så det er lige bagved ​dækpladen på siden af et overskab, så der burde være nok plads. Tak for input :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis