Fjerne faldstamme fra 1. sal, men beholde faldstammeudluftning

Hej !

Jeg har nedlagt en håndvask i soveværelse på 1. sal. Faldstammen går igennem køkkenet og den vil jeg gerne have væk så jeg kan få plads til et skab mere.
Men faldstammen fortsætter jo op på loftet (2. sal) og ud gennem taget (altså udluftningen).
Da jeg har ikke har brug for faldstammen til at samle vand op kan den funktion nedlægges, men jeg har vel stadig brug for udluftningen oppe på taget? (Heroppe vil jeg iøvrigt gerne lave en hems og der sidder udluftningsrøret lidt i vejen).

Så kan man løse udluftningsproblemet på en anden måde? Så man undgår at trække rør hele vejen fra kælderen og ud af taget?
Eller kan man lave udluftningen i en mindre dimension, således at det kunne fræses ind i væggen i køkkenet?

Mvh. Snuffy
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens lave udluftning i mindre dimension. Men jeg mener nu kun der er brug for udluftning når der er flere etager. 
Men mon ikke der kommer en på banen som er mere ekspert end jeg på reglerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej GodeVen og ev elmand

Tak for svar og for at henlede min opmærksomhed på vakumventil. Mit hus er 100 år gammelt og installationer er ikke nye.
Jeg har læst om vakumventiler og udluftning her: https://www.purus.dk/nyheder-dk/92561/udluftninger-og-vakuumventiler
Det lader til at man ikke anbefaler at sløjfe udluftningen på ældre installationer da de ofte er lidt utætte.

Måske man kan klare sig med en mindre dimension, evt. et "firkantet" rør som ville egne sig bedre til indmuring?

Det er nemt at indmure et 32 mm afløbs rør. Du bør ikke ændre til andet end afløbsrør, du er ikke sikker på at få det tæt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis